• Tim Bosch
  • 13 juni 2018

Marktplaatsen winnen de strijd om de aandacht van de klant

Het concept van een marktplaats is niets nieuws maar toch is het businessmodel relevanter dan ooit. Het gemak dat een one-stop-megashop de consument biedt zorgt ervoor dat steeds meer merken en retailers hiernaar kijken. Zij staan voor de keuze: ofwel aansluiten bij een marktplaats ofwel hun eigen businessmodel aanpassen zodat ze ook third party verkopers kunnen faciliteren in hun webshop.

De fysieke variant is ingehaald door andere formules maar digitale marktplaatsen zijn vandaag de dag een belangrijk verkoopkanaal voor merken en retailers die willen groeien. Die relevantie neemt alleen maar toe. In de VS start 55 procent van de consumenten de zoektocht naar een nieuw product op Amazon, dat goed is voor 37 procent van de totale online uitgaven. Dat illustreert de kracht van de marktplaats.

War for Customer Attention

Het antwoord waarom marketplaces populairder zijn dan ooit ligt besloten in de ‘War for Customer Attention’. Feit is dat de tijd die klanten doorbrengen met digitale interfaces minder snel stijgt dan de groei van het e-commerce aanbod. Een volwassene brengt zo’n drie uur per dag door op websites en apps en bij jongeren is dat ongeveer vijf uur.

Dat is twee keer zoveel als tien jaar geleden en die groei is niet exponentieel meer. Anderzijds zien we dat het digitale aanbod heel snel groter wordt. Vijftien jaar geleden vonden we het een gek idee om kleding online te kopen, nu verkoopt Ford auto’s op Alibaba.

 

War for Customer Attention

 

Hoe val je online op?

Dit plaatst verkopers in een lastige positie. Hoe vallen zij op in een overload aan producten en diensten die online worden aangeboden? En hoe maken zij maximaal gebruik van de tijd die potentiële klanten doorbrengen op internet? Door een eigen marktplaats te beginnen of zich bij een bestaand platform aan te sluiten.

Marktplaats oprichten

  • Je bewaakt je eigen merkidentiteit.
  • Het is complex en kostbaar om een marktplaats te runnen
  • Meer waar voor je geld. Je kunt je eigen prijsstrategie bepalen en het is niet gemakkelijk voor klanten om een vergelijking te maken met concurrenten
  • Het is ook interessant voor nichespelers met een ‘blue ocean’ strategie die een nieuwe vraag willen aanboren en de concurrentie overbodig willen maken.
  • Je hebt controle over de business en kunt je USP’s uitvoeren hoe je dat zelf wilt.

Aansluiten bij marktplaats

  • Je hebt te maken met de identiteit van de marktplaats
  • Er zijn kosten verbonden aan deelname aan een marktplaats maar die worden gecompenseerd door extra omzet en het feit dat de marketingkosten voor de marktplaats zijn.
  • Je hebt een ‘red ocean’ strategie nodig, oftewel eentje waarmee je als nieuwkomer op een markt kunt concurreren. Om op te vallen verlagen de meeste verkopers hun prijzen. Marktplaatsen geven voorrang aan de verkopers die beter presteren en die producten hebben die snel beschikbaar zijn
  • Je moet de regels van de marktplaats volgen, wat je kan beperken in het uitvoeren van je USP’s.

Het moge duidelijk zijn dat een marktplaats niet iets is wat je er even bij doet. In het volgende artikel ga ik dieper in op de succesfactoren van een marktplaats, welke uitdagingen verkopers hebben en het belang van data bij dit alles.

Over de auteur

Tim Bosch is werkzaam als Growth Marketing Director EMEA bij Wunderman Thompson Commerce

Recente expert-content