Keihard werven, of toch opleiden?

De digitale revolutie raast stevig door en (tech-)talent is nog te dun gezaaid. Hoe haal je toch de juiste skills binnen? ‘Door in je eigen mensen te investeren,’ zegt René Steuer, CEO van Competence Factory. ‘Want mensen kunnen werkelijk alles.’

Vraag en aanbod vinden elkaar niet

Dat automatisering en digitalisering de arbeidsmarkt flink omschoppen, mag geen nieuws meer heten. Steuer: ‘Mensen met ‘traditionelere’ skills en kennis komen steeds moeilijker mee, terwijl bedrijven worstelen om hun vacatures ingevuld te krijgen. Het gaat dan vooral om functies met een tech-component. Denk aan software-developers, maar bijvoorbeeld ook aan online marketeers en Google Analytics-specialisten. Er zit nog steeds een gat tussen vraag en aanbod.’

Agressief werven: goed idee?

Als werkgever kun je dat gat proberen te dichten door keihard te werven, maar dat is niet altijd een goed idee, zegt Steuer. ‘De concurrentie is moordend. Op dit moment vissen veel bedrijven in dezelfde vijver, en sommige trekken al het talent naar zich toe. Bijvoorbeeld doordat ze budget hebben voor een overweldigende employer branding-campagne. Zeker voor kleinere ondernemingen kan het lastig zijn om hier tegenop te boksen.’

Kijken wat je al in huis hebt

In plaats van nieuwe werknemers aan te trekken, kun je soms beter in je bestaande personeel investeren, zegt Steuer. ‘Bij Competence Factory zien we dagelijks hoeveel individueel potentieel er soms onbenut blijft. Mensen met een uitvoerende functie blijken ineens extreem creatief te zijn, of hebben nuttige interesses die nooit ter sprake zijn gekomen op de werkvloer. Kortom: vaak kun je met je bestaande workforce al een hoop rollen invullen. Dus maak van je marketeer een growth hacker, van je webbouwer een conversiespecialist, of leer mensen vanuit design thinking te werken zodat ze beter creatief problemen kunnen oplossen. Die investering betaalt zich meteen terug.’

Maak van je marketeer een growth hacker, of van je webbouwer een conversiespecialist. Mensen kunnen werkelijk alles.’

Subsidies van de overheid

Kies je als werkgever voor die route, dan moet je wel precies weten waar het onbenutte potentieel van jouw medewerkers zit. Met loopbaangesprekken en –trajecten kun je die in kaart brengen. Zo’n traject – en de bij- en omscholingsprogramma’s die daaruit voort kunnen vloeien – hoef je als werkgever niet altijd zelf te bekostigen. ‘De overheid helpt een handje. Zo is er de SLIM-regeling, een subsidie speciaal voor mkb’ers die willen investeren in hun personeel. En er zijn meer maatregelen die werkgevers op weg kunnen helpen. Zo maak je jouw bedrijf effectief future proof.’

Over de auteur

René Steuer is oprichter van Competence Factory, een opleidingsinstituut in Utrecht dat professionals klaarstoomt voor hun future job in bijvoorbeeld online marketing, digital design, creative communication en video en animatie. René zit al 30 jaar in het opleidingsvak, en was ooit de eerste met cursussen in nieuwe media en direct marketing. Hij gelooft dat iedereen werk kan vinden dat gelukkig maakt: ‘Je komt het verst vooruit als je je passie volgt.’