• Hen Snackers
  • 23 juli 2014

Hoe schoon is jouw bedrijf?

Sport en het bedrijfsleven zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Niet alleen als het gaat om het verbinden van jouw naam aan een sport of een team om zogenaamde ‘brand awareness’ te creëren, maar er worden ook veel paralellen getrokken tussen managementstijlen en leiderschap in sportploegen. Iedereen heeft zijn eigen taak en zal deze op de juiste wijze moeten uitvoeren.

Wakker worden voor de wekker

Het WK-voetbal heeft de parallellen en de metaforen alleen maar in de hand gewerkt. Welk team wil nou niet worden vergeleken met de succesvolle ploeg van Louis van Gaal, en welke manager droomt er niet van dat zijn management skills worden vergeleken met die van de bondscoach. Hij haalt immers het beste uit zijn individuele spelers, benut hun talenten en slaagt erin een team neer te zetten waar heel Nederland trots op is. Dat willen we natuurlijk graag doortrekken naar het team op de zaak.

De Tour

Als echte sportfanaat kan ik natuurlijk niet achterblijven. Ook ik zie veel paralellen tussen de sport en het bedrijfsleven, maar ik vind wielrennen eigenlijk wel spannender dan voetbal. Niet qua sport zelf, ik ben echt een voetbalfan en mijn hart gaat eerder sneller kloppen van een mooie voetbalwedstrijd dan van de Tour de France, maar er is altijd wat te doen over de wielersport. Een sport die wat mij betreft meer paralellen kent met het bedrijfsleven dan andere sporten.

Waarom? Omdat de wielersport in een crisis verkeert, net als vele economieën en branches. En net als in het bedrijfsleven is het de sport zelf aan te rekenen. We betalen nu de boete als het gaat om mismanagement en wangedrag in de top van het bedrijfsleven. Wanneer de financiële belangen groter zijn, lijkt het alsof oneigenlijk gedrag wordt veroorloofd, of in ieder geval in grote mate wordt geaccepteerd. De crisis was een wake-up call die er toe heeft geleid dat bedrijven werden schoongeveegd, mede door zelfregulering.

Ook in de wielersport zie je deze excessen. Door grote sponsordeals en de zwaarte van de sport an sich hebben er toe geleid dat de sport zichzelf vervuilde. Het kon niet op. De technologieën om doping op te sporen werden steeds geavanceerder, net als de doping zelf. Er was immers geld genoeg om hele doping-lijnen aan te leggen. Maar nu droogt het geld op. Sponsors hebben zich teruggetrokken na de stortvloed van dopingbekentenissen. ‘Iedereen deed het, dus ik ook’, lijkt het verweer. Net als in het bedrijfsleven.

Beide takken van sport staan voor een nieuw begin. En ik durf al bijna onbevangen te genieten van de sport. Neem Kittel, die door zijn team als het ware wordt gelanceerd. Een knap staaltje teamwork, om nog maar even terug te komen op leiderschap en teamprestaties. Of het bedrijfsleven en de wielersport ooit helemaal schoon worden, ik betwijfel het, maar er wordt alles aan gedaan om excessen te voorkomen. Blijf dicht bij jezelf en laat je niet gek maken door geld en macht, dan komt het wel goed.

Over de auteur

Hen Snackers is medeoprichter en algemeen directeur van QNH Consulting BV. Deze IT-consultancy en kennispartner helpt organisaties, via partnership in IT, met het bijsturen en verbeteren van hun bedrijfsvoering door de inzet van slimme IT oplossingen. “We werken niet vóór organisaties, maar mét organisaties, daar ligt onze kracht en groeipotentie”. Hen bekleedde diverse directiefuncties bij Ordina TTI en ELC Technologies voordat hij met QNH van start ging.

Recente expert-content