Growth mindset: de noodzaak van morgen

Je ziet het, je merkt het: ons werk verandert. Willen mensen en organisaties klaar zijn voor de technologische uitdagingen van morgen, dan moeten ze nu al beginnen met bewust elke dag leren en verbeteren. Dat vraagt om een growth mindset.

Pikken robots onze banen in?
Een jaar geleden keken we er nog van op, intussen is het heel normaal: de kassaloze winkel van Albert Heijn waar je automatisch betaalt. Er komt geen mens meer aan te pas. Het is maar een van de talloze voorbeelden die laten zien hoe razendsnel de technologische ontwikkelingen gaan en hoe ingrijpend ze de arbeidsmarkt veranderen.

Sommigen vinden die ontwikkelingen inspirerend, anderen zijn vooral bang dat robots straks ook hún banen inpikken. Als Boertien Vergouwen Overduin kiezen wij de middenpositie. Net als World Economic Forum (WEF) en McKinsey erkennen wij dat robots in sommige taken weliswaar beter zijn dan mensen, maar ook zijn we ervan overtuigd dat typisch menselijke competenties als creativiteit, empathie en andere ‘21-eeuwse vaardigheden’ hard nodig zullen blijven.

Leren als norm
Wendbaar blijven, dat is dé manier om de toekomst tegemoet te treden. Zeker waar het gaat om het ontwikkelen van die typisch menselijke competenties. Recentelijk maakte het WEF duidelijk dat het creëren van een ‘learning strategy’ een randvoorwaarde is voor wendbaarheid. Dat vraagt om een organisatiecultuur waarin leren de norm is.

In zo’n organisatiecultuur ligt de nadruk niet op proving, maar op improving. En precies hierin herkennen we het mooie effect van een growth mindset op het leerrendement.

Shift naar growth mindset
Het was de Amerikaanse psychologe Carol Dweck die een onderscheid maakte tussen de fixed en de growth mindset. Wie handelt vanuit een fixed mindset vindt dat talenten en competenties min of meer vaststaan, terwijl mensen die uitgaan van een growth mindset geloven dat ze in staat zijn om hun capaciteiten te ontwikkelen en te verbeteren.

Kenmerkend voor mensen met een growth mindset is dat ze in de dagelijkse praktijk altijd kansen zien om te leren. Ze leren bijvoorbeeld van het succes van anderen, maar zeker ook van kritiek.

Het actief stimuleren van een growth mindset helpt bij het creëren van een lerende organisatiecultuur. Sterker nog, wil je als organisatie klaar zijn voor de uitdagingen van morgen, dan is de shift naar een growth mindset niets minder dan een must.

 

Over de auteur

Mathijs de Boer is Business Development Manager bij Boertien Vergouwen Overduin (BVO) www.bvo.nl

Nieuwsgierig naar meer?
Wil je meer weten over de growth mindset en wat dat voor jouw organisatie kan betekenen? Neem dan contact op met Mathijs de Boer via 06 53 92 01 25 of mdeboer@ncoigroep.nl.

Recente expert-content