De verlaten winkelmand: met deze tips haal je er het maximale uit

Evelina Lemmers 12 mei 2020

De verlaten winkelmand is een frustrerend e-commerce verschijnsel, maar biedt ook kansen. De laatste stap lijkt vaak het lastigst – jouw klant verlaat de webshop bij de check-out waardoor jij conversie misloopt en dat is jammer. Met onderstaande tips minimaliseer je het aantal winkelmand verlaters en vergroot je de kans om de conversie in jouw webshop te verhogen!

Tip 1: Optimaliseer het bestel -en afrekenproces
Consumenten hebben online vaak de intentie om een aankoop te doen, maar haken af als ze worden geconfronteerd met verrassingen of problemen tijdens het bestel -en afrekenproces. Optimaliseer daarom de customer journey door beide processen samen te voegen tot een 1-click check-out. Maak de winkelmand zichtbaar, evenals de totale kosten en de beschikbare betaalmethoden. Daarnaast vergemakkelijk je het bestelproces door jouw klanten de mogelijkheid te geven direct in te loggen met een social media account.

Tip 2: Wees helder en transparant
Door transparant te zijn over de verzendkosten en de bezorgtijd, vergroot je de kans dat bestellingen worden afgerekend. Vermeld daarom vooraf bij de aankoopprijs de BTW details en wat de verzendkosten zijn. Naast de verzendkosten spelen de bezorgtijden een belangrijke factor bij het wel of niet voltooien van een bestelling. Geef daarom in het bestelproces duidelijk aan wanneer het pakket, op basis van de actuele voorraad, kan worden geleverd.

Sta ook stil bij de betalingen die jouw webshop binnenkomen. Creëer een veilige online (betaal)omgeving door gebruik te maken van de dienstverlening van een Payment Service Provider zoals PAY. Hiermee verzeker je jouw klanten dat online betalingen áltijd veilig worden verwerkt. Bied ook een mix van verschillende betaalmethoden aan zodat geen klant ‘buiten de betaalvoorkeur-boot’ valt.

 

Tip 3: De e-mail en social media: krachtige tools
Verlaten winkelmanden laten zich niet zonder slag of stoot omzetten in een sale. Maar door in te zetten op exit targetting, retargetting of de second chance e-mail kan je jouw klant alsnog toejuichen tot een aankoop.

De methode exit targetting trackt bewegingen van consumenten en toont pop-ups die specifieke kortingen aanbieden aan de klant. Met retargetting target je bezoekers die ook elders aan het rondkijken zijn. Dit doe je door op platforms zoals Facebook of Google speciale aanbiedingen te tonen. Tot slot kan je ook gebruikmaken van de second chance e-mail waarin reeds afgehaakte klanten worden herinnerd aan hun order. Met een paar simpele klikken kan de klant de bestelling alsnog afronden.

www.pay.nl

Over de auteur

Evelina Lemmers is Marketing Content Manager bij PAY. Zij is verantwoordelijk voor de geschreven content die wordt gedeeld op de website en de social media kanalen van PAY.