• Geert van de Laar
  • 6 november 2018

Beroepsdeformatie

Workplace management is een actuele trend in facilitaire dienstverlening. Steeds meer organisaties besteden al aandacht aan een effectieve werkomgeving. Maar het gaat ook nogal eens mis. Of kijk ik vanuit mijn beroepsdeformatie misschien te kritisch?

Voor veel facility managers staat workplace management dit jaar bovenaan de agenda. De zorg voor een zo effectief mogelijke werkomgeving is een onmiskenbare trend in het vak. Die effectiviteit zit niet alleen in bijvoorbeeld een bureau dat in hoogte verstelbaar is. Het gaat er ook om dat de werkplek gastvrij en sfeervol is, en fungeert als een fijne ontmoetingsplek. Tegelijkertijd maken de voortschrijdende digitalisering en andere technologische ontwikkelingen de menselijke factor steeds belangrijker. Dat zien we terug in de aandacht voor hospitality, waardoor mensen zich in een gebouw echt welkom voelen. Dat is natuurlijk bij uitstek het domein van facility management: wij weten precies hoe je de entree van een gebouw uitnodigend maakt en bezoekers gastvrij ontvangt.

Het valt mij bij werkbezoeken ook op dat steeds meer bedrijven hun gastvrijheid volop uitstralen. Kijk alleen al naar de stationsgebouwen die de laatste jaren zijn gerenoveerd. Het is gaaf om te zien hoe de keuze voor materialen, de inrichting van het logistieke proces en de variëteit in horeca helemaal kloppen. Een station zoals Rotterdam Centraal is gewoon een feestje om binnen te gaan. Ook onder de gebouwen van klanten en prospects waar ik over de vloer kom bevinden zich pareltjes. Een heldere bewegwijzering naar de parkeergarage.

Een ontvangsthal waar je vriendelijk wordt aangesproken en een kop goede koffie krijgt aangeboden. Een bedrijfsrestaurant waar de heerlijkste geuren je tegemoet komen.

Het lijkt er dus op dat organisaties een belangrijke trend als workplace management goed in de gaten hebben. Dat is ook logisch als we kijken naar een andere trend: de groeiende war on talent. Organisaties staan in toenemende mate voor de opgave om hun personeel te boeien en binden. Daarnaast is het zaak om sollicitanten een welkom en ontspannen gevoel te geven – en te laten ervaren dat de werkomgeving prettig en aantrekkelijk is. Facilitaire dienstverlening speelt hierin een grote rol. In het onderzoek dat Wageningen University & Research uitvoerde voor Facilicom zegt 55 procent van de medewerkers dat facilitaire zaken van dominant belang zijn voor hun gevoel van welbevinden.

Toch kom ik ook regelmatig op plekken waar ik me afvraag of de term workplace management er eigenlijk wel eens is gevallen. Uit de praatpaal voor de parkeergarage klinkt een onvriendelijke stem die je vraagt waar je voor komt. De trap naar de entree lijkt in jaren niet schoongemaakt. Bij de receptie staat een automaat waar een plastic beker met lauwwarme koffie uit komt. Hoe is dat mogelijk? Maakt de CEO van deze organisatie nooit de customer journey?

Vanuit mijn beroepsdeformatie let ik extra kritisch op gastvrije, schone en sfeervolle omgevingen. Toch denk ik dat elke organisatie met deze zaken aan de slag kan. Dat hoeft helemaal niet op een grootse en meeslepende wijze met allerlei ingrijpende, kostbare maatregelen. Stap gewoon morgen eens je eigen kantoor binnen en kijk er met de ogen van een medewerker, sollicitant en klant naar. Ingewikkeld? Geen tijd voor? Laten we die customer journey dan eens samen maken.

Over de auteur

Geert van de Laar (1959) startte in februari 1989 zijn carrière bij Facilicom Group en was daarna o.a. werkzaam bij de onderdelen Gom schoonhouden en bij Trigion Beveiliging.
Sinds 2016 is hij CEO van Facilicom Group.

Recente expert-content