‘Een parapluutje op elk scherm!’

Avira? Vraag het aan onze oosterburen en ze weten meteen waar je het over hebt: ‘Die van dat parapluutje.’ De meeste Nederlanders zegt het nog niks, maar met de overname van Cleanport heeft Avira ook hier voet aan de grond.

Dit verhaal begint niet bij Avira, maar bij Cleanport, dat in de Beneluxmarkt een prominente positie heeft. Cleanport is in 2002 opgericht door de huidige managing director Jeroen Oostendorp. Oostendorp ontwikkelde samen met twee collega’s een securityoplossing om virussen en spam tegen te houden: “Echter niet als traditioneel softwarepakket waar je een licentie voor koopt, maar als een managed oplossing. We waren en zijn nog steeds een van de weinigen in de markt die een dergelijke op de zakelijke markt gerichte managed oplossing aanbieden.” De kracht van Cleanport zit volgens Oostendorp in de technische kwaliteit en de service. “Vanuit onze technische interesse wilden we vooral iets maken wat technisch gezien van hoge kwaliteit was en meer virussen en spam kon tegenhouden dan standaardoplossingen.

 

Daarnaast onderscheiden we ons duidelijk van anderen door onze vriendelijke en directe ondersteuning. Zo bieden we een uitgebreide webinterface aan, waarbij klanten en resellers volledige controle hebben over de filterdienst, de instellingen, de statistieken en de onderschepte spam en virusberichten. De sterke marktpositie van Cleanport is voornamelijk te danken aan mond-tot-mondreclame.” Cleanport is per 1 maart 2010 overgenomen door Avira. Een minder bekende naam in de nederlandse markt, erkent country manager Jerrel Abdoel. “maar in Duitsland heeft het antivirussoftwarebedrijf meer dan vijftig procent van de markt in handen, mede dankzij de gratis versie van het antivirusproduct. Avira biedt producten voor de consumentenmarkt en voor zakelijke gebruikers, van basisantivirus tot uitgebreide mail- en webprotectie – allemaal te vinden op onze website. Avira kent meer dan honderd miljoen gebruikers wereldwijd, onder wie 2,5 miljoen gebruikers van het gratis product in nederland. Vandaar dat veel mensen dat rode parapluutje van het Avira-logo wel kennen.” Avira werd bijna 25 jaar geleden opgericht door tjark Auerbach en is nog steeds in private handen, vertelt Abdoel. “Auerbach ontwikkelde software voor meer veiligheid op internet. Auerbach heeft niet alleen gezond zakelijk inzicht, maar steunt ook goede doelen door middel van de Auerbach stichting. Die betrokkenheid komt ook tot uitdrukking in de support van Avira: Avira’s eigen opgeleide medewerkers staan u te woord. Ook daar staat dus het menselijke gezicht voorop. uit een recente internationale enquête blijkt dat consumenten het gevoel hebben dat Avira om ze geeft. Dat is toch wel heel bijzonder!”

 

Kruisbestuiving

Avira zocht vorig jaar contact met Cleanport, vertelt Oostendorp. “We hadden al meerdere partijen op bezoek gehad, maar die pasten niet bij ons. Avira was aan het rondkijken naar een serieuze middelgrote speler op het gebied van managedsecurityoplossingen, om de kracht van software en onlinediensten te combineren tot een nog betere bescherming voor de klanten.” Waarom Cleanport? “Avira is gericht op software; het managed concept is nieuw voor ze”, aldus Oostendorp. “Wij hebben de kennis, de ervaring en de technologie in huis om de stap van software naar managed diensten te maken en die verder te ontwikkelen.” Ook voor Cleanport bleek de overname gunstig, zegt Abdoel. “Avira is technisch een van de betere antivirusproducten, met de snelste engine die de minste overhead op een pc creëert. Avira heeft het formaat en de professionaliteit om Cleanport verder uit te bouwen als onderdeel van Avira. naast het filteren van e-mails op virussen en spam bieden we meer managed diensten, zoals archiving. samen met Avira kunnen we online- en offlineservices combineren. Daardoor zijn nog krachtigere oplossingen mogelijk.” Oostendorp: “Die kruisbestuiving werkt ook op het gebied van marketing en verkoop. Avira kan onze diensten en producten echt op de kaart zetten – en dan niet alleen in nederland, want Avira brengt een wereldwijd netwerk met zich mee. Anderzijds kunnen we via Cleanport Avira’s producten in nederland onder de aandacht brengen. De combinatie zal dus groeien door Avira als merk in de Benelux op de kaart te zetten en onze managed diensten wereldwijd te promoten.” Abdoel: “We gaan een grote slag maken op het gebied van antivirussoftware; er zijn spectaculaire dingen in ontwikkeling. Daarbij worden ook andere platformen meegenomen: we komen binnenkort ook met een Apple-product.”

 

AMES 

Gevolg van de overname is wel dat de bedrijfsnaam Cleanport gaat verdwijnen. Oostendorp: “Vanaf begin volgend jaar gaat de naam veranderen in Avira. De productnaam blijft gewoon bestaan, waaraan de naam Avira wordt toegevoegd: Avira Managed E-mail security (AMES). We hebben onze bestaande klanten daar al over geïnformeerd, zodat ze weten dat er voor hen in principe niets verandert. Avira heeft de juiste schaalgrootte en is financieel stabiel, dus dat geeft zekerheid en de kans om meer producten aan te bieden.” “We verwachten dat Avira een flink stuk van de markt naar zich toe zal weten te trekken”, zegt Abdoel. “Ons doel is: bij iedereen op de computer dat rode parapluutje rechtsonder op de taakbalk.”

‘Een parapluutje op elk scherm!’

Recente stories