Seamless Passenger Journey

“Wij hebben als strategie om de beste digitale luchthaven ter wereld te worden,” zegt Albert van Veen, CIO van de Schiphol Group. “We zetten steeds meer IT-middelen in om de bezoekers van onze luchthaven een aangenaam en gemakkelijk verblijf te bieden.”

Zo is er een uitgebreide en informatieve Website en een slimme App die de reizigers op allerlei manieren helpen om hun bezoek aan de luchthaven gemakkelijker en plezieriger te maken.

“De App gaat zorgen voor een persoonlijke reis- en verblijfservaring,” verduidelijkt Van Veen. “Die kan bijvoorbeeld al beginnen al bij het vertrek van huis, met een filewaarschuwing waardoor je wat eerder moet vertrekken om je vlucht te halen.” Op de luchthaven zelf krijgen reizigers al digitale informatie over boarding en vertrektijden. In de toekomst zal dit worden aangevuld met bijvoorbeeld wachtrij-informatie en worden reizigers geholpen met het digitaal zoeken en vinden van services en producten op de luchthaven.

Schiphol zal bij zijn digitale ambitie zo veel mogelijk gebruik maken van ‘open data’. De data worden gedeeld met de sectorpartijen, zodat bijvoorbeeld de luchtvaartmaatschappijen de reizigers ook beter kunnen helpen met informatie over de luchthaven. Naast het delen van data en het verbeteren van de digitale kanalen zet Schiphol in op Innovatie. Schiphol doet dat door intelligent de data uit te lezen en te gebruiken van de vele assets op de luchthaven.

Van Veen: “Om dit allemaal mogelijk te maken en de dienstverlening nog verder te verbeteren, zijn wij dan ook doorlopend op zoek naar goede programmeurs en toppers op het gebied van data en digital die ons daarbij kunnen helpen.”

www.schiphol.nl

Seamless Passenger Journey

Recente stories