Committed to the limit: het motto van CIBER. Maar is dat in de huidige situatie nog vol te houden? Directeur Tom van den Berg: “Alleen de sterkste bomen overleven de storm. Dus terwijl iedereen op de rem trapt, geven wij extra gas.”
Als het om ICT-oplossingen gaat, specialiseert CIBER zich in ‘no worries solutions’. “Met andere woorden: je hebt er als bedrijf geen omkijken naar”, legt directeur Tom van den Berg uit. “Veel ICT-projecten kennen helaas grote overschrijdingen in tijd en geld, waardoor deze projecten mislukken of veel meer kopzorgen opleveren dan ze waard zijn. Daarom heeft CIBER een radicaal ander uitgangspunt gekozen. Wij noemen dat: committed to the limit. Wij ronden projecten binnen de geplande tijd en binnen het budget succesvol af. Dat doen we op basis van een grondige analyse van het probleem en een duidelijke omschrijving van waar de oplossing aan moet voldoen. Dat voorkomt verkeerde verwachtingen.”
Maar is dit motto in een aanstormende economische crisis, waarin de prijzen onder druk komen te staan, nog wel te handhaven? Moet de tering niet naar de nering gezet worden? “Eens in de zoveel tijd vindt er een zuivering plaats in de ICT-branche. Dat is niet meer dan normaal. En dit is ongetwijfeld de zwaarste crisis die de ICT-branche ooit geraakt heeft. Veel bedrijven hebben het zwaar, maar ik weet dat CIBER deze crisis zal overleven. Na de storm staan alleen de sterkste bomen nog overeind. CIBER is er daar een van, omdat de basis bij CIBER meer dan goed is. Want hoe overleeft een boom een storm? Dankzij een stevige stam, maar vooral stevige wortels. Dan heb ik het over de kwaliteit van onze medewerkers: bij ons werkt de top uit de ICT-wereld – en die mensen vertrekken niet. Daardoor zijn wij de meest stabiele boom in het bos.”
Nobel streven
Volgens Van den Berg zijn veel ICT-bedrijven de laatste jaren veel te ruimhartig geweest in hun personeelsbeleid. “Ze hadden mensen nodig, dus werd er niet te kritisch naar het curriculum vitae van sollicitanten gekeken. Dat doen wij nadrukkelijk wel. CIBER krijgt nu natuurlijk meer dan ooit open sollicitaties in de mailbox, maar het is niet zo dat, omdat iemand bij onze concurrent heeft gewerkt, hij dús bij ons in dienst kan komen. Een vuistregel is dat van de honderd sollicitanten wij er gemiddeld vijf aannemen. Wij hebben altijd de besten gerekruteerd en we blijven ook nu onverdroten doorgaan met dat nobele streven.”
Het koesteren van de medewerkers is voor alle betrokkenen van belang, meent Van den Berg. “Het is de kwaliteit van onze mensen die de continuïteit van CIBER garandeert, juist ook in economisch onzekere tijden. Anderzijds vindt CIBER de employability van zijn medewerkers belangrijk. Daarom azen concurrenten juist op onze mensen.” En de klant? “los van het feit dat kwaliteit gewaardeerd wordt: CIBER neemt klanten heel serieus en laat dat zien door niet vijf juniors en twee seniors op een project te zetten, maar vijf seniors en twee mediors. Want we gaan geen medewerkers opleiden over de rug van onze klanten.”
Attenties
CIBER rekruteert dus volop onder top-ICT’ers, maar investeert ook intern in hun opleiding. “Terwijl iedereen op de rem trapt, geven wij op dat onderdeel extra gas. En dan heb ik het niet alleen over vaktechnische opleidingen, maar juist ook over de zogeheten soft skills: communicatieve vaardigheden, relaties onderhouden. Voor de gedragskant van consultancyvaardigheden tuigen we nu een extra programma op – en we hebben er speciaal iemand voor vrijgemaakt om onze mensen door het ‘committed to the limit’-filter heen te halen. Dat is geen standaardprogramma, dat is voor iedere groep maatwerk.”
Met het koesteren van zijn medewerkers, koestert CIBER dus ook zijn klanten. “onze customer intimacy is hoger dan bij andere ICT-bedrijven. We laten onze klanten continu merken dat wij blij met hen zijn. Dat begint al bij heel kleine attenties: een verjaardagskaart, speciale aandacht tijdens Kerst en Pasen. Maar we tonen het ook in de aanpak van projecten, waarbij het ‘no worries’-gevoel centraal staat en we er mensen op zetten die perfect bij het project passen. We staan in het bos bij de grootste bomen, maar toch is de schaduw die we klanten geven niet generiek, maar maatwerk.” Van den Berg stelt dat het voor bedrijven van belang is om te kiezen voor een ICT-partner die kan zorgen voor continuïteit. “Ik zeg altijd: u bestaat over tien jaar nog steeds. Dan wilt u toch zakendoen met een partner die dan ook nog bestaat? Daar komen we graag eens over bomen.”