“Een bakkerij heeft een andere energiebehoefte dan een logistiek centrum of een gemeente. Daarom kijken wij per klant wat past. Niet alleen qua energiecontract, maar ook qua verduurzamingsoplossingen”, vertelt Gounou, die verantwoordelijk is voor alle zakelijke klanten van Greenchoice, van mkb tot grootzakelijk plus de publieke sector.
‘Samenwerken aan iets groters: dat is voor mij de toekomst van energie’
Klantfocus
“In alles wat we doen, nemen wij de klant als startpunt”, zegt Gounou. “Klantgerichtheid zit in ons DNA. Ik haal energie uit het begrijpen van wat klanten drijft en hoe we daar als organisatie concreet op in kunnen spelen. Vanuit die kracht denken wij aan oplossingen die verder gaan dan groene stroom of gas.” Greenchoice heeft hiervoor een speciale tak opgezet: Greenchoice Integrated. Gounou: “Met de integrale aanpak zorgen we voor opwek, opslag en een gezamenlijk energiesysteem op bedrijventerreinen. Alles draait om het afstemmen van vraag en aanbod, zodat we de klant optimaal kunnen ontzorgen.”
Netcongestie
Een van de grootste uitdagingen waar bedrijven tegenaan lopen is netcongestie. “Bedrijven willen uitbreiden, maar krijgen geen nieuwe aansluiting”, zegt Gounou. “Wij helpen klanten met oplossingen hiervoor. Denk aan lokale opwek, slimme opslag of dynamische energiecontracten.” Greenchoice hecht in dit kader veel waarde aan lokale opwekking van groene stroom, onder andere in samenwerking met energiecoöperaties. Dat zijn vaak burgerinitiatieven die op lokaal niveau zonneparken of windmolens realiseren.”
Lokale afstemming
Greenchoice ondersteunt deze initiatieven niet alleen technisch, maar zorgt er ook voor dat de lokaal opgewekte groene stroom daadwerkelijk terechtkomt bij lokale afnemers, zowel zakelijk als particulier. Dit past volgens Gounou ook binnen een grotere strategie om de energietransitie mogelijk te maken. “Door vraag en aanbod lokaal op elkaar af te stemmen, wordt het elektriciteitsnet minder belast. Daarnaast draagt het bij aan maatschappelijke betrokkenheid en eigenaarschap van de energietransitie.”
Met ruim 600 medewerkers, verdeeld over een consumententak, zakelijke tak, IT en Greenchoice Integrated, bouwt Greenchoice aan een ecosysteem waarin iedereen – klant, partner, burgerinitiatief – een plek heeft. Gounou: “Dat is voor mij de toekomst van energie: samenwerken aan iets groters.”
Klantgerichtheid zit in ons DNA
- MT500-2025
- Irene Schoemakers
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel