Voortouw nemen in responsible gaming

Voortouw nemen in responsible gaming

De komst van een online markt voor kansspelen vraagt om een aangescherpte en digitale koers, aldus Niels Onkenhout, CEO van Nederlandse Loterij. “Ons doel: bescherming van de consument, tegengaan van onmatig speelgedrag en bestrijding van criminaliteit.”

Na de succesvolle fusie van Staatsloterij en Lotto tot Nederlandse Loterij volgt opnieuw een belangrijke periode. Met de inwerkingtreding van de Wet kansspelen op afstand ontstaat er naast een loterijmarkt, een gereguleerde online markt voor kansspelen. Vanaf maart 2021 kan iedereen een vergunning aanvragen. Nederlandse Loterij is als uitvoerder van het Nederlandse kansspelbeleid straks een van de vele online aanbieders, maar wel een heel belangrijke. “Onze primaire drijfveer is namelijk anders”, zegt Onkenhout. “We stellen verantwoord spelaanbod centraal. Ik zie het als ons fundament.”

Verantwoord spelen

Naast de introductie van nieuwe online kansspelen krijgen consumentenbescherming en het tegengaan van onmatig gedrag en criminaliteit alle aandacht. “We nemen het voortouw in responsible gaming en zetten daarmee de toon.” Die drijfveer vertaalt zich onder meer in het tegengaan van gokverslavingen. “Wij bieden bijvoorbeeld geen depositbonussen aan, waar vaak onduidelijke voorwaarden aan vastzitten. En bij ons geen speciale programma’s voor de grootste verliezers.” Onkenhout wil een aanbod voor iedereen die zoekt naar de betrouwbaarheid van een oer-Hollandse partij.

‘Het meest verantwoorde aanbod is onze troef, ook in een wereld van online kansspelen’

Een samenwerking met de verslavingszorg heeft ertoe geleid dat Nederlandse Loterij risicovol of problematisch speelgedrag signaleert. Zo kan een speciaal getrainde medewerker van de Klantenservice contact opnemen. “Natuurlijk kunnen we niemand dwingen, maar we informeren wel proactief over speelgedrag of verwijzen naar mogelijke hulp.”

Maatschappelijk

Nu al spelen naar schatting een half miljoen Nederlanders op illegale sites. “Online gokken is dus al een fact of life”, stelt Onkenhout. “Wij willen met een verantwoord en gevarieerd spelaanbod van sports betting en casinospelen de voorkeurskeuze zijn van spelers die af en toe een gokje wagen. Dat is zowel voor onze spelers als voor de achterban belangrijk. Vrijwel ons gehele bedrijfsresultaat gaat jaarlijks naar NOC*NSF, achttien goede doelen en via het Ministerie van Financiën naar de Nederlandse samenleving.”

CEO Onkenhout ziet kansen om – als aanvulling op de succesvolle loterijen – online een bredere doelgroep aan te spreken. Zijn kanttekening noemt hij echter net zo belangrijk. “Samen met bijvoorbeeld Holland Casino hebben we het initiatief genomen tot de noodzakelijke zelfregulering van de reclameregels. We laten zien dat consumentenbescherming niet alleen centraal moet staan in het aanbod, maar ook in hoe de sector communiceert.”