Marktbrede searches
Van der Poel: “Bij TEN richten we ons op marktbrede brancheoverschrijdende searches, zodat niet voortdurend in dezelfde ‘kaartenbak’ wordt gevist. Dit combineren we met precisiesearches in specifieke markten. Kwaliteit vind je alleen door goed en marktbreed te zoeken, ook buiten de geijkte netwerken en door de totale markt telkens opnieuw in kaart te brengen. Een tijdrovende bezigheid die nauwgezet wordt uitgevoerd door ons team, dat voor iedere opdracht op maat wordt samengesteld. Onze elf partners voeren jaarlijks 4.500 gesprekken met Nederlandse executives in binnen- en buitenland. Om dit te kunnen bewerkstelligen, investeren we structureel in research en search, zowel in mensen als in tools.”
Transities versnellen
Een toekomstbestendige visie op bedrijfsvoering vraagt om een open vizier voor technische en maatschappelijke ontwikkelingen. “We heten The Executive Network omdat onze klanten op elkaar zijn aangesloten en leiders, via ons netwerk, kennis met elkaar delen en inspiratie vinden. TEN faciliteert een schat aan kennisdeling op het gebied van bijvoorbeeld technologie en digitalisering. Nederland staat op dit gebied goed voorgesorteerd. Toch ontstonden de afgelopen jaren aanzienlijke verschillen tussen bedrijven die deze thema’s wel of niet omarmden. Naast structurele aandacht voor innovatie, signaleren we ook maatschappelijke ontwikkelingen waar we niet omheen kunnen. Hier ligt een steeds grotere verantwoordelijkheid voor bestuurders, bijvoorbeeld op het gebied van diversiteit en gelijkheid. Wij zijn vastberaden om de top van Nederland te voorzien van leiders die in staat zijn om verantwoord en met de juiste snelheid noodzakelijke transities mogelijk te maken. Denk aan het structureel meer aanstellen van vrouwen, een verscheidenheid aan culturen in de top en kruisbestuivingen tussen de private en publieke sector.”
Datagedreven voorspellen
De ambachtelijke en arbeidsintensieve corebusiness van TEN is steeds meer datadriven, technologischer. Van der Poel: “Sinds oktober van dit jaar staat TEN Executive Assessments (TENEA) op eigen benen. Na ruim een jaar voorbereiding lanceerden assessment- en organisatiepsychologen Marleen Redeker en Tabitha Kortman als eersten een innovatie op het gebied van assessments. Een primeur door de combinatie van een klassiek assessment, innovatieve gaming en een ongekende, uniek realistische, kandidaatbeleving. Zie het als een waarheidsgetrouwe ‘flight simulator’ voor topbestuurders die data- en technologiegedreven voorspelt hoe executives onder hoge druk presteren. TENEA ontwikkelde deze tool van scratch af na grondig onderzoek in zowel de wetenschap als de markt. Optimale inzet van technologie als deze en een nog betere samenwerking met opdrachtgevers geeft de kwaliteit van ons werk nu, maar ook in de toekomst, een geweldige impuls.”