Business intelligence (BI) maakt bij veel grote ondernemingen deel uit van de algemene IT-uitbestedingen. Offshore outsourcing blijkt echter voor BI veelal ongunstig uit te pakken. De BI-as-a-Service (BIaaS)-dienstverlening van Hot ITem biedt grote ondernemingen het voordeel van outsourcen met behoud van de snelheid en wendbaarheid die in een BI-omgeving zo essentieel zijn.
“Het offshore IT-outsourcingmodel werkt voor systemen die primaire processen ondersteunen met weinig verandering, maar heeft voor BI-omgevingen meestal een averechts effect”, stelt Rob Honing, commercieel directeur van Hot ITem. “Het gat tussen de business en de informatievoorziening wordt door offshore outsourcing alleen maar groter. Offshorepartijen zijn ingesteld op een strak en rigide beheer-en-innovatiemodel. Maar juist in de BI-omgeving zoek je als onderneming de snelheid en wendbaarheid die nodig zijn om snel in te spelen op ontwikkelingen in de markt en de interne besturing, en vooral een partij die verstand heeft van jouw business en heel interactief samen met jou komt tot de juiste informatievoorziening. We zien dan ook bij veel grote ondernemingen aan de businesskant de nodige onvrede ontstaan over dit model. Het effect is dan dat de business de informatievoorziening weer zelf gaat doen, met alle gevolgen van dien. Als je alles bij elkaar optelt, zijn de kosten voor BI eigenlijk alleen maar hoger geworden en bovendien ben je als business niet in control.”
Hefboom
“Business intelligence wordt maar al te vaak als een kostenpost gezien”, stelt Honing, “maar een goede BI-oplossing is als een hefboom voor het realiseren van de voornaamste doelen van een onderneming. Iedereen binnen de organisatie beschikt dan over de juiste informatie waarmee effectief acties kunnen worden ingezet om die doelen te realiseren. Business intelligence is op zich prima geschikt voor een outsourcingmodel, maar dan veel meer nearshore in plaats van offshore in lagelonenlanden. Dus uitbesteding bij een partij in de buurt die – letterlijk en figuurlijk – jouw taal ook begrijpt. We zien dan ook dat steeds meer grote ondernemingen in hun BI-outsourcingstrategie de voorkeur geven aan het nearshoremodel.”
“Hot ITem zag deze ontwikkeling al een aantal jaren geleden aankomen en heeft daarop vooruitlopend geïnvesteerd in de dienstverlening die we nu BI-as-a-Service noemen”, zegt Edwin Kusters, technisch directeur van Hot ITem. “BI-as-a-Service wordt aangeboden als complete dienstverlening, niet alleen het beheer maar ook aanvullende diensten, zoals advisering bij de inrichting van de BI-omgeving, rapportage, dashboards en desgewenst ook analyse op de data van de klant. De klant levert aan de achterkant ruwe data aan en krijgt aan de voorkant via een portal zijn rapporten en dashboard of kubus voor analyse, zonder dat hij nog verstand hoeft te hebben van alle technologie die daarvoor nodig is.”
Ongekende mogelijkheden
Hot ITem levert BI-as-a-Service vanuit een hardwarebeveiligde omgeving in het eigen datacenter in Amsterdam, volgens de strenge ISO-normen voor informatiebeveiliging en met een externe uitwijkvoorziening voor back-up en recovery. Hot ITem heeft onlangs als aanvulling op de BIaaS-dienstverlening als eerste partner in Nederland een Oracle Exalytics In-Memory Machine in gebruik genomen. “Deze Exalytics-machine combineert in-memory BI-software met extreme hardwareprestaties, waardoor we in staat zijn nog veel sneller data of interessante analyses terug te geven aan de klant”, licht Honing toe. “De enorme dataverwerkingscapaciteit van het Exalytics-systeem opent ongekende mogelijkheden, met name voor toepassingen waarbij realtime in grote volumes datacorrelaties moeten worden gelegd.” Naast snelheid en wendbaarheid zijn met BI-as-a-Service ook aanzienlijke kostenvoordelen te behalen, stelt Kusters. Als voorbeeld noemt hij een grote telecomoperator die voorheen een datawarehouse in een offshoremodel liet draaien, met operationele kosten van twee miljoen euro per jaar. “Door het datawarehouse bij Hot ITem onder te brengen zijn de operationele kosten teruggebracht tot een half miljoen euro op jaarbasis, waarbij de dienstverlening ook nog eens kwalitatief veel beter en flexibeler is geworden.”
Businesscases
“Bedrijven willen vooral bezig zijn met hun coredienstverlening en niet met allerlei technische BI-zaken”, geeft Honing aan. “In BI-as-a-Service zit heel veel besparing, maar belangrijker is dat de business veel sneller en beter bediend wordt. Daar liggen natuurlijk de echte businesscases. We doen overigens ook op verzoek van de klant analyses op hun data, waarbij we onze expertise in het ‘grasduinen’ in data, gecombineerd met onze kennis van de klant en zijn markt, inzetten om bepaalde zaken voor ze uit te zoeken en in kaart te brengen.” Die combinatie van puur technisch en functioneel beheer met op de klant toegesneden BI-dienstverlening ontbreekt in het traditionele model, constateert Honing. “We zijn constant in gesprek met de klant over zijn data, de gewenste besturing, zijn doelstelling en zijn KPI’s, en over de manier waarop we daarbij kunnen helpen. Want als BI-specialist kun je nog zulke waardevolle informatie leveren, het gaat erom wat de klant met die informatie gaat doen. Hoe zet je informatie om in actie, hoe kun je meer doen met minder kosten? Daar ligt de kern van business intelligence, die we met onze BIaaS-dienstverlening raken.”