De specialisten van de bedrijven van CSN Groep bereiken optimale resultaten door goed persoonlijk contact met relaties, nuchterheid en kennis. Succes is er ook omdat CSN Groep voor ieder afzonderlijk IT-aspect de specifieke expertise biedt. Kortom, CSN Groep acteert zoals je van rasondernemers mag verwachten.
“Met de producten die we voeren bieden we niet zozeer het onderscheidende vermogen. Al weten we door kennis en ervaring goed welke producten aansluiten bij welke klanten en strategie; het zijn vooral onze diensten waarmee we ons onderscheiden”, start Mathijs Bakker, algemeen directeur, het verhaal over CSN Groep, dat staat voor Continuity Services Nederland. CSN Groep is een holding met een zevental IT-bedrijven en telt 120 medewerkers. De kern van de activiteiten ligt in het ontwerp, de levering, de implementatie en het beheer van IT-infrastructuur. In 1996 startte Bakker met CAD Services, gericht op werktuigbouwkundige ontwerpen, waarna in 1999 NET Services opgericht is, vanuit de vraag om mee te denken over de UNIX IT-infrastructuur. Op basis van de behoefte van klanten aan regionale ondersteuning is vervolgens SMART IT Services ontstaan. DATACENTER Services biedt inhoud op de vraag naar managed services, managed hosting en shared services. FLEX IT Services staat borg voor het leveren van gespecialiseerde IT-professionals. Verder is dit jaar CRANEO aan CSN Groep toegevoegd, een bedrijf dat zich richt op de (her)inrichting van computerruimtes. Alle onderdelen van CSN Groep zijn zelfstandig opererende BV’s die in de markt staan met hun eigen naam en specialisatie. Het gezamenlijke doel is het verzorgen van optimale businesscontinuïteit. Bakker: “Onze organisatie is organisch gegroeid. Door de huidige structuur van CSN Groep hebben we optimale aansluiting bij onze klanten. Dat is wat ondernemers in het mkb+-segment, dus vanaf zo’n vijftig geautomatiseerde werkplekken, van ons verwachten. We ondernemen samen. Hun groei is de onze en omgekeerd.”
Goed luisteren
De ondernemerskwaliteiten van CSN Groep werken aanstekelijk binnen het mkb+-segment. De klantenkring uit deze groep, die rond de 1500 ligt en nog steeds toeneemt, is divers en biedt daarmee een gezonde basis voor de organisatie. Het crisisfenomeen heeft de ingang niet gevonden; ook voor 2009 voorziet CSN Groep groei. “Wij zien IT als middel, niet als doel. Het belangrijkste is dat we waarde kunnen toevoegen bij onze klanten. Dat doen we door goed te luisteren en er bij calamiteiten snel te zijn”, vertelt Erik van der Ven, Marketing Manager, over het succes van CSN Groep en haar bedrijven. “Is een systeem uit de lucht, dan moet er direct ondersteuning zijn. Oplossingsgericht denken én daarnaar handelen is kenmerkend voor de mentaliteit binnen CSN Groep.” Dat spreekt ook organisaties uit het enterprisesegment aan, blijkt uit het grote aantal klanten uit bijvoorbeeld de financiële en universitaire wereld. Luisteren naar de klant betekent ook zo nu en dan een ontwikkeling terugdraaien. Daar waar veel andere organisaties vasthouden aan een investering, gaat CSN Groep voor optimale service. Bakker: “Ook wij denken na over ‘scale of economy’ en hebben een tijd geleden onze servicedesks gecentraliseerd. Het bleek dat we daardoor van onze klanten verwijderden, waardoor onze toegevoegde waarde verminderde. Die klant voelde ook dat er iemand aan de andere kant zat die niet alle ins en outs wist. Nederland is klein, maar dit werkte niet.” In 2008 zijn de servicedesks weer gedecentraliseerd, met een merkbaar betere serviceverlening als resultaat. “Waar het nodig is, blijven we dicht bij de regionale economie. Wat we landelijk kunnen doen, zoals we bij NET Services met UNIX/storage- en -datamanagementspecialisme doen, kan bij een Citrix-implementatie of een Microsoft-issue niet altijd. Dat moet dan vanuit de regio gebeuren en iemand van ons moet er binnen korte tijd zijn. Dat past bij het mkb. Bellen en geholpen worden”, vult Van der Ven aan.
Verschil maken
CSN Groep is kennispartner voor klanten. Hiervoor werkt de organisatie samen met partijen als HP, EMC, Microsoft, VMware, Citrix en Cisco en streeft naar een hoge mate van certificering voor de eigen medewerkers. Ieder van de zeventig engineers bezit verschillende certificeringen. Zo snijdt het mes aan twee kanten. Zowel aan leveranciers als aan klanten kan de organisatie toegevoegde waarde bieden. Van der Ven: “Met ons volume hebben we besloten om alleen die specialismen te voeren waarmee we onderscheidend kunnen zijn en echt de toegevoegde waarde kunnen bieden waaraan onze klanten behoefte hebben. In onze bedrijven zitten echt mensen die passen bij de klanten van die organisaties. We hebben een skill matrix, waardoor iedereen weet waar welke expertise zit. Medewerkers kennen elkaar via de nationale techniekdagen die we minstens twee keer per jaar organiseren.” “Hetzelfde geldt voor onze verkooporganisatie. Omdat veel medewerkers een gezonde mate van ondernemerschap bezitten, is er sprake van crossselling binnen de groep”, vult Bakker aan. Volgens hem is binnen CSN Groep bovendien het percentage eigenwijze mensen hoog. Hetgeen zorgt voor een constante instroom van nieuwe ideeën, kansen, uitdagingen en werkplezier. “Dit houdt onze organisatie dynamisch en lenig. We geven iedereen de kans om het verschil te maken, maar ook verantwoordelijkheid te nemen. Gaat iets niet zoals verwacht, dan lossen we dit eerst met de klant op en kijken daarna naar kosten. Aan afschuifsystemen doen we hier niet; daar zit geen klant op te wachten.”