Vrijwel tegelijk met de vijftiende verjaardag van CIBER komt er ook een nieuwe directeur aan het roer te staan: Wil Daniels. Zijn aantreden betekent vooral een verdieping en verbreding van de dingen die CIBER toch al zo goed doet. “Alles draait om ontzorgen”, aldus Daniels.
Daniels, wijnjaar 1961, is een man met vele interessen en talenten. Opgeleid in informatica, met een European Master Logistics, een Master BA en een diploma van de University of Michigan Business School op zak, is hij daarnaast sterk geboeid door psychologie en fysica, maar speelt hij ook nog gitaar, bas, piano, golf en bridge. “Ik koos destijds vooral voor een opleiding in informatica omdat er een grote vraag naar IT-mensen was. Het vakgebied bood mij intellectuele uitdagingen, maar ik wilde niet in de theorie blijven steken. Ik begon bij Philips als assembler/programmer en vanuit die ‘harde’ IT-kant ben ik mij gaan ontwikkelen naar bedrijfskundige toepassingen. In 1988 stapte ik over naar BSO, waar ik – met een onderbreking van drie jaar bij DSM – tot 1998 heb gewerkt. Ik maakte daar kennis met de cellenfilosofie van Eckart Wintzen: het idee dat een snelgroeiend bedrijf gedecentraliseerd in kleine cellen moet opereren. Daar voelde ik me meteen senang. Het gaat mij er primair om dat mensen zich comfortabel voelen in goed functionerende teams. Daarom vind ik de cellenstructuur ook zo belangrijk.”
Helaas begon eind jaren negentig een tijd van centralisatie, en ook BSO vond een meer centrale aansturing toch kostenefficiënter dan eenheden verspreid door het land. Dat leidde tot een grote uittocht van personeel; Daniels zelf stapte over naar PricewaterhouseCoopers als associate director SAP. “Wat mij bij PwC boeide, was dat je vakman, manager én ondernemer was. Ik verkocht een project vanuit mijn inhoudelijke kennis – het was dus geen loos verkooppraatje – en dan wilde de klant dat ik het ook zelf uitvoerde.”
Het moederbedrijf van een van zijn klanten, Trespa International, trok Daniels aan, anticiperend op de geplande groei van het bedrijf. “In die tijd heb ik veel internationale projecten gedaan, zowel op SAP-gebied als op het gebied van de internationale commercie- en distributieproblematiek. Ik heb zelden zo veel gereisd als toen.”
Trots
In 2005 kreeg hij een telefoontje van Tom van den Berg, oprichter van CIBER Nederland en sinds kort CEO van CIBER International. “Tom vroeg me om de SAP-groep van CIBER Nederland te komen leiden. Ik ben meteen akkoord gegaan: ik kende hem al sinds de jaren negentig en ik wist dat CIBER ook volgens de cellenstructuur was opgebouwd waar ik me echt in thuisvoelde.”
Daniels ging aan de slag met een SAP-groep die toen 65 mensen telde, maar inmiddels is uitgegroeid tot 220. Hij werd business line manager EAS, daarna directeur EAS. Ook werd hij, samen met collega Frank van Dooremolen, verantwoordelijk voor de wereldwijde activiteiten van CIBER bij de belangrijke klant Philips. Sinds 1 november is hij nu directeur CIBER Nederland. Daniels weet duidelijk wat hij wil, maar tornen aan het imago van CIBER hoort daar niet bij: “CIBER is een kwalitatief goede club met relatief veel seniors: kennis en ervaring zijn essentieel. En ondanks dat we tegen de klippen op groeien, blijven we een slagvaardige organisatie: onze slagkracht en agility nemen alleen maar toe – ook internationaal. Waar ik verder best trots op ben, is dat we inmiddels al drie keer op rij verkozen zijn tot beste ERP-dienstenleverancier van Nederland.”
Ontzorgen
“De grondwaarden van CIBER: de kwaliteit, onze bedrijfsstructuur en -cultuur, die zullen we altijd handhaven. Maar het is wel zo dat de behoeften van onze klanten veranderen.” De tijd van detachering is voorbij, meent Daniels. “Men wil gewoon een dienst inkopen, zonder gedoe eromheen, het liefst alles bij één leverancier en zonder zich af te hoeven vragen hoe die oplossing is ontstaan of waar hij vandaan komt. Alles wat marktleidend is, tref je hier aan: wij doen design, build & run. Dat is pas echt ontzorgen.”
Daarnaast ziet Daniels een groei in offshoring. “Door de economische crises staan ook de IT-budgetten onder druk. Een van de oplossingen daarvoor is gebruik te maken van offshoring. CIBER heeft in India inmiddels twee vestigingen, in Bangalore en Chennai. We zien in toenemende mate dat klanten zich daarvoor interesseren.”
Een derde belangrijke ontwikkeling binnen CIBER is innovatie, zegt Daniels. “Innovatie is een essentiële pijler bij CIBER. En wij vinden dat dit bottom-up tot stand moet komen, uit de eigen gelederen. Vandaar dat we een wedstrijd hebben uitgeschreven, naar analogie van een tv-programma, ‘So you think you can innovate’ genoemd. Daar zijn al 36 ideeën uit voortgekomen. Op 23 november kiezen we uit de drie finalisten het mooiste idee. Daar zie je dat met name op het snijvlak van verschillende technologieën nieuwe combinaties gecreëerd worden van bestaande zaken. Het vormt ook vaak een kruisbestuiving van de verschillende businesslines binnen CIBER. Nationaal en internationaal zoeken we die kruisbestuivingen op: we zoeken meer samenwerking, maken gebruik van elkaars kennis en ervaring. En daardoor kunnen we onze klanten breder, gerichter en beter van dienst zijn. Ook dat leidt weer tot ontzorgen: onze ‘no worries solution’.