‘Ons succes wordt gedreven door onze mensen’

The Boston Consulting Group (BCG) is een zeer succesvolle firma, die wereldwijd strategyconsulting biedt aan het topsegment van bedrijven en organisaties. Belangrijkste doelstelling is om van klanten én medewerkers ‘kampioenen’ te maken. Daartoe trekt BCG uitsluitend toptalent aan. Dit criterium geldt zowel voor pas afgestudeerden als voor mensen met enkele jaren werkervaring.

Voor Emile Gostelie, Managing Partner van The Boston Consulting Group Amsterdam (BCG), is het succes van zijn firma eenvoudig te verklaren. “Ons succes wordt gedreven door de hoge kwaliteit van onze mensen. We hebben een zeer onderscheidende manier van werken, met als belangrijkste doelstelling: kampioenen maken. Zowel van onze klanten als van onze mensen. Je kunt onze werkwijze goed vergelijken met de manier waarop je bijvoorbeeld een praktijk voor fysiotherapie kunt voeren. Je zou uitsluitend blessures kunnen behandelen, waardoor je veel patiënten relatief kort ziet. Je kunt je ook richten op een beperkt aantal topsporters, die je met behulp van intensieve begeleiding naar hun individuele topniveau brengt. Als strategyconsultants behoren wij tot de laatstgenoemde categorie. Wij werken vanuit een inherente passie om onze klanten én onze mensen tot het hoogst denkbare niveau te brengen. Strategyconsulting is in onze ogen een ambachtelijk mensenvak, waarvan de kwaliteit wordt bepaald door de kwaliteit van de mensen die het doen.”

Belofte Passie

Gostelie vervolgt: “Kenmerk van BCGconsultants is dat ze de passie hebben om de dingen beter te maken, zowel in hun projectwerk als in het professioneel en persoonlijk ontwikkelen van zichzelf. Wij zijn ervan overtuigd dat alleen toptalent daartoe in staat is. Daarom zijn we daar voortdurend naar op zoek, zowel onder pas afgestudeerden als onder ervaren mensen. Uit een onlangs gepubliceerd onderzoek onder studenten blijkt overigens dat we inmiddels op de zesde plaats staan in de lijst van meest gewilde werkgevers van Nederland, ver boven alle andere consultancy’s. Onder de high potentials zijn we bovendien ‘preferred employer’. We nemen jaarlijks, dus ook dit jaar, twintig tot dertig nieuwe mensen aan, van wie momenteel de helft vrouw is. Dat laatste is zeer uitzonderlijk; in algemene zin, maar zeker ook in onze sector.”

Belofte

Hoe zorgt u ervoor dat uw toptalenten kampioenen worden? Emile Gostelie: “We leggen een grote nadruk op de persoonlijke ontwikkeling van onze mensen. Dat is niet zomaar een belofte, maar een uitstekend gefundeerd en inmiddels bewezen feit: op Harvard Business School dient onze wijze van het ontwikkelen van mensen als officiële lesstof. De fundering van die belofte bestaat uit vijf uitgangspunten. Het eerste is ‘Chart your own course’. Dit komt voort uit ons sterke geloof in de kracht van het individu. We bieden daarom zeer veel mogelijkheden tot individuele ontplooiing, in de vorm van bijvoorbeeld trainingen, internationale kansen en een gesponsorde MBA. Wij ondersteunen mensen op verschillende manieren bij het ontdekken en ontwikkelen van hun eigen pad. Het tweede uitgangspunt is ‘Challenge your mind’. We werken – vaak op boardniveau – aan zeer uitdagende, strategische problemen voor onze klanten en dat vereist een groot intellectueel en creatief vermogen. Het derde punt is ‘Team to lead’. Onze klanten zijn op hun gebied meestal leiders, voor wie het zeer belangrijk is dat de samenwerking vruchtbaar én bestendig is. We werken daarom altijd in teams, zowel intern als samen met de klant. Het vierde uitgangspunt is ‘Make a difference’. Onze ambitie ligt hoog: geef de toekomst vorm en verander de wereld. Dat kan alleen maar als je streeft naar echte impact. Dit streven geldt uiteraard voor ons werk bij klanten, maar zeker ook voor ons werk bij not-for-profitorganisaties als Save the Children en het World Food Programme. Het vijfde uitgangspunt is ‘Win with BCG’. We zijn ervan overtuigd dat je je verder kunt ontwikkelen als je bij een succesvol bedrijf werkt. Het gaat ons bijzonder goed: qua marktaandeel staan we in Nederland op een gedeelde eerste plaats en wereldwijd zijn we de enige strategyconsultingfirma die marktaandeel wint.”

Uitvinden

“Het mag duidelijk zijn dat we de lat bijzonder hoog leggen”, vervolgt Emile Gostelie. “Een typerend BCG-statement is: ‘We start with the perspective that the goal is not simply to apply the best practice, but to invent it.’ Daaruit blijkt het grote verschil met andere consultancyfirma’s, waarvoor ik overigens zonder uitzondering groot respect heb. Het is een verschil in DNA: alle firma’s werken vanuit een bepaalde discipline. De een vanuit de organisatie- of operationele kant, de ander vanuit technologie; wij werken vanuit strategie. Wij beschouwen onszelf als de uitvinders van The Art of Strategy. Een BCG-team zal misschien wel informeren naar de best practice, maar dat is dan nooit het uitgangspunt en zeker niet de weg voorwaarts. Omdat wij op topniveau werken, zijn we voortdurend bezig met uitvinden. Dat is voor een belangrijk deel een creatief proces, dat per definitie niet top-down gestuurd is. Bijzonder veel van onze initiatieven komen voort uit onze consultants zelf. Juist daarom leggen we zo sterk de nadruk op de individuele ontplooiingsmogelijkheden, op het belang van passie voor wat je doet en op het intellectuele vermogen van onze mensen. Waarbij emotionele intelligentie zeker zo belangrijk is als rationele intelligentie. Zonder emotie geen passie en empathie. Daarom zijn onze mensen zo goed: ze hebben alles in huis om van zichzelf én onze klanten kampioenen te maken!”

‘Ons succes wordt gedreven door onze mensen’

Recente stories