“We bieden ondernemers alles wat hun zakelijke hart begeert”, zegt Andrea van der Giezen, partner en bestuurslid van JAN©. “Ons dienstenpakket is heel breed. Behalve met accountancy ondersteunen we onze klanten onder meer met belastingadvies, juridisch advies, aan- en verkoopbegeleiding en financieringsvraagstukken. Ook kunnen ze bij ons terecht voor financiële planning, met vragen over pensioenregelingen, voor bedrijfsoptimalisatie en met al hun hrm-vragen.”
“We nemen als eerste de zorgen weg voor ondernemers, zodat zij zich kunnen richten op hun kernactiviteit”, vervolgt partner en algemeen directeur Pieter Mul. “Daarnaast zijn we financieel geweten. We signaleren kansen en bedreigingen, zien sterke en zwakke punten en helpen ondernemers als klankbord om grip te krijgen op hun bedrijf. In die rol van vertrouwenspersoon kunnen we klanten vooruithelpen en behoeden voor missers.”
‘Het is hier vanzelfsprekend om verder te kijken dan accountancy en fiscaliteit’
Buiten kadertjes denken
JAN© doet dat met lef, gaat Van der Giezen verder. “We zijn dol op proefballonnetjes. Als we denken dat we ondernemers verder kunnen helpen, zullen we nooit aarzelen om daarover het gesprek aan te gaan. We kennen onze kracht en weten dat klanten voor diensten in sommige gevallen beter elders terechtkunnen, bijvoorbeeld voor de controle van de jaarrekening als hun bedrijf zo sterk is gegroeid, dat we niet meer de persoonsgerichte benadering kunnen bieden die we willen. Vaak bieden we dan andere diensten aan, zoals helpen bij het structureren van het personeelsbeleid. Snelgroeiende bedrijven kunnen daar meestal wel hulp bij gebruiken.”
Het is een voorbeeld van “buiten de kadertjes van de jaarrekening denken”, zegt ze. JAN© stimuleert die open, ruime blik. “Nieuwe collega’s vragen zich wel af of ze sommige dingen mogen zeggen tegen klanten. Ja, dus. Ook intern moedigen we aan dat collega’s met ideeën komen om onze dienstverlening te verbeteren. Zo zijn drie collega’s bezig met een project voor dataverrijking. Ze hebben budget aangevraagd en gekregen.” Succes is niet gegarandeerd als je aan een project begint, weet Mul. “Soms levert het niet direct iets op, maar dat is niet erg; daar leren we van als organisatie.”
Leven lang leren
Ideeën voor innovatie ontstaan onder meer doordat medewerkers van JAN© de actualiteit volgen buiten hun eigen vakgebied, zoals arbeidsomstandigheden, IT en duurzaamheid. “Je krijgt een ander soort meedenken. Het is hier vanzelfsprekend om verder te kijken dan accountancy en fiscaliteit”, aldus Van der Giezen. Sparren met andere kantoren, in binnen- en buitenland, draagt daar ook aan bij. “We vinden het belangrijk dat collega’s hun leven lang blijven leren”, zegt Mul. “We hebben hier geen cultuur van up or out. Het gaat erom dat je in ontwikkeling blijft.” Dat kan prima in deeltijd. “Steeds meer mensen, vrouwen én mannen, werken in deeltijd.” Het laat onverlet dat vrouwen sterk vertegenwoordigd zijn. “We heten JAN©, maar 55% van onze collega’s is vrouw.”
Die verhouding is ongebruikelijk in de branche, weet Mul, die direct benadrukt dat het niet gaat om gender, maar om kwaliteit. Het is wel weer een teken dat JAN© geen doorsneekantoor is voor accountancy en advies. Van der Giezen beaamt dat: “Wie een van onze kantoren binnenstapt, ziet direct dat we geen typisch accountantskantoor zijn.” Zo komt de opvallende huiskleur, oranje, overal terug. Ook de inrichting weerspiegelt de no-nonsensecultuur van JAN© waarin mensen centraal staan. Medewerkers hebben een van de vier vestigingen, in Purmerend, Schiphol-Rijk, Valkenburg (Zuid-Holland) en Weesp, als standplaats, maar kunnen op elke vestiging terecht als het werk daarom vraagt. Ook mag iedereen in overleg thuiswerken, al verwacht JAN© collega’s met minder ervaring op kantoor om daar begeleiding te krijgen.
Ook bij de werving van nieuwe collega’s durft JAN© af te wijken van de geijkte paden. Van der Giezen: “We zitten niet gebakken aan studenten die instromen na hun fiscale of accountancyopleiding. Zo hebben we een laborant aangenomen die inmiddels studeert voor registeraccountant.” Als ander voorbeeld noemt Mul een collega die voor groep acht op de basisschool stond. “Zij heeft echt een carrièreswitch gemaakt en studeert nu aan Nyenrode.” De onderwijzeres klopte zelf aan bij JAN©, maar andersom komt ook voor. “In de campagne omgekeerd solliciteren hebben wij mensen benaderd of ze bij ons willen komen werken. Verder gaan we geregeld naar beroepenmarkten op hogescholen en middelbare scholen om mensen te interesseren voor ons prachtige beroep. Hoe mooi is het om sparringpartner te zijn van ambitieuze ondernemers die vertrouwen op jouw expertise?”
Samen met ons de reis aangaan
- MT1000-2022
- Olaf Boschman
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel