ALD Automotive behoort met meer dan 1,2 miljoen voertuigen in 41 landen tot de top drie van grootste autoleasemaatschappijen ter wereld. In Nederland werken zo’n 160 medewerkers dagelijks aan de mission statement ‘vrijheid in mobiliteit’. Een missie die past bij de transitie van leasemaatschappij naar mobiliteitsaanbieder. Over deze en andere ontwikkelingen praten wij met Carel Bal, directeur van ALDAutomotive Benelux en zelf groot voorstander van elektrisch rijden.
Hoe reist de directeur van een leasemaatschappij?
“Met de auto. Of beter gezegd; met een Tesla. Ik woon in Amsterdam-Zuid en werk in Hoofddorp en rij dus tegen de files in. Ik ben binnen 20 minuten op kantoor. Omdat ik verantwoordelijk ben voor de Benelux bezoek ik ook regelmatig onze Belgische collega’s in Brussel. Die reisafstand past ruim binnen de actieradius van mijn Tesla.”
De wereld van mobiliteit is volop in beweging. Wat zijn de meest opvallende ontwikkelingen?
“We houden de ontwikkelingen met betrekking tot autonoom rijden scherp in de gaten. Als ALD Automotive hebben we laatst ook meegedaan met de Platoon Test waarin we in colonnes met semi-zelfsturende auto’s over de A2 van Amsterdam naar Beesd reden. Die ontwikkeling zal onze tak van sport zeker veranderen, maar door dicht op innovaties te zitten, kunnen we in een vroeg stadium kennis opbouwen en gemakkelijker de rol van regisseur invullen. We gaan daar sowieso meer naar toe. Door ontwikkelingen als zelfsturende auto’s zal mobiliteit meer worden gezien als een service. ALD levert dan de hardware en het netwerk en de eindgebruiker neemt mobiliteit af zoals we op dit moment gewend zijn stroom af te nemen.”
En wat zijn de opvallende ontwikkelingen als we kijken naar leasing?
“Privé lease is een ontwikkeling die op het moment explodeert. Wat veel mensen echter niet weten is dat het door steeds meer werkgevers wordt omarmd. Dan krijg je privé lease in een business to employee-constructie. Dat kan zijn als invulling van een mobiliteitsbudget, of als oplossing voor medewerkers die normaal gesproken niet in aanmerking komen voor een leaseauto.”
Wordt mobiliteit meer de verantwoordelijkheid van de werknemer?
“Op individueel niveau zeker. De werknemer wil vooral keuzevrijheid. Wij helpen onze klanten hierbij door het aanbieden van een mobiliteitsregeling. Binnen een vastgesteld budget kunnen werknemers daarmee zelf verschillende soorten van mobiliteit samenstellen. Denk daarbij aan een combinatie van een kleinere auto, een e-bike en een mobiliteitspas. Op die mobiliteitspas zitten weer producten als trein, parkeren en taxi. Dit product noemen we ALD free.”
Door al die keuzemogelijkheden lijkt het stereotype beeld van de leaserijder in grote auto’s definitief verleden tijd.
“Natuurlijk bedienen we dit type klanten ook. Maar je hebt gelijk als je zegt dat mobiliteit meer dan alleen een grote, nieuwe auto is. Een interessant gegeven is dat werknemers er steeds meer voor open staan om tweedehands auto’s tegen een gereduceerd tarief te leasen. Dit weten we dankzij ALD choice. Dit is een aanbod gedreven leaseoplossing die we samen met Conclusion hebben ontwikkeld. We bieden de leaserijder binnen een online omgeving een persoonlijk leaseaanbod waarbij ze uit een aantal suggesties kunnen kiezen voor het type auto en de duur van het contract. Het is eigenlijk een abonnement op mobiliteit. Binnen ALD choice zien we dat een derde van de leaserijders inmiddels kiest voor een gebruikte auto.”
Om bedrijven wegwijs te maken in al die trends en mogelijkheden op het gebied van mobiliteit is anderhalf jaar geleden het Mobility Experience Centre geopend. Tijdens interactieve sessies krijgen organisaties een helder beeld van wat de impact van mobiliteit is op kosten, aantrekkelijk werkgeverschap en het milieu. Het Mobility Experience Centre heeft tot nu toe 1.300 bezoekers mogen verwelkomen. Wat zijn de ervaringen tot nu toe?
“Wat opvalt is dat het thema mobiliteit steeds vaker in de boardroom op de agenda staat. We ontvangen daardoor niet alleen mobiliteits- en HR-managers maar hele directieteams. In sessies merken we dat de balans tussen aantrekkelijk werkgeverschap en kostenbeheersing een spannende is. Elektrische auto’s zijn nu eenmaal duurder dan benzineauto’s. Het thema MVO levert doorgaans pittige discussies op. Daarin merk je dat de belangen van de stakeholders vaak uiteenlopen.”
Wat we tussen de regels doorlezen is dat de werknemer steeds meer aan de touwtjes trekt. Hoe doen jullie dat zelf bij ALD Automotive?
“Natuurlijk hebben medewerkers bij ALD Automotive volop keuze als het gaat om de invulling van hun mobiliteit. Maar mobiliteit en beweging staan in de hele bedrijfsvoering centraal. Zo werken we allemaal flexibel en hebben wij het ‘mutual development’-principe ingevoerd. Dit houdt in dat medewerkers zich in multidisciplinaire teams kunnen ontwikkelen op het gebied van leiderschap of andere managementvaardigheden. Zo zorgen we ervoor dat onze talenten sneller doorstromen, dat onze medewerkers zich blijven ontwikkelen en dat we goede mensen aan ons binden.”
Waar wil je naar toe met ALD Automotive?
“We hebben een aantal jaar geleden innovatie benoemd als ons belangrijkste speerpunt. Op het gebied van productontwikkeling heeft dat geresulteerd in mooie oplossingen als ALD free en ALD choice, maar ook de ontwikkeling van het Mobility Experience Centre is daar een gevolg van. De kennis die we hierdoor elke dag opdoen is van onschatbare waarde. Het uiteindelijk doel is een ecosysteem van oplossingen waarin je als gebruiker of organisatie vrijelijk je mobiliteit kunt uitkiezen. We moeten dicht op alle innovaties en ontwikkelingen binnen mobiliteit en leasing blijven zitten om die ambitie waar te maken. Ik vind dit een prachtige uitdaging en is voor mij reden om iedere dag met plezier naar ALD Automotive te gaan.”