Digital agency TamTam bestaat achttien jaar en is een top-driebureau in Nederland. Grote toekomst zien de ‘Tammos’ in het volwassen maken van het mobiele kanaal van hun klanten; ‘mobile first’ moet geld opleveren! Oprichter Bart Manuel en mobile-voorman Danijel Bonacic leggen uit.
Manuel: “We zijn een full service digital marketing agency. We realiseren gebruikerservaringen door user experience, vormgeving en techniek optimaal te combineren. Wij brengen de hardcore-coders, de hackers en de hipsters samen om tot mooie dingen te komen.”
Bonacic: “Wij zijn sterk in het volwassen krijgen van het mobiele kanaal van onze klant. Die zijn eigen business heruitvindt via mobile, het belangrijkste kanaal van de omnichannelmix. Om onszelf en onze klanten een wake-upcall te geven hebben we in 2011 TamTam Mobile in de markt gezet. Wij zijn een strategische partner die meegroeit in het mobiel ondernemen van onze klanten en kunnen dit ook omzetten naar resultaat.”
Meedenken met klanten, dat is toch al zo oud als de weg naar Rome?
Manuel: “Wij zijn bij het eerste contact met de klant of bij de pitch prima in staat om het concept, de strategie, de visie te formuleren. Hoe ziet jouw dienstverlening online, mobiel, social, etc. er over twee jaar uit? Wij bestrijken alle digitale kanalen en beschikken over een groep creatieve denkers die vooroplopen in de toekomst van onlinedienstverlening en in staat zijn om creatief en conceptueel klanten te verrassen. Dát, gecombineerd met een pragmatische eerste stap; daarmee krijgen we klanten enthousiast. De eerste stap is nooit rocketscience, maar altijd behapbaar. Die combinatie van een langetermijnvisie en een concrete eerste stap karakteriseert het begin van onze aanpak.”
Bonacic: “Het beeld in de markt tot een jaar geleden was dat je, als je mobile wilde, naar een mobilespecialist moest. Aan digitale-marketingbureaus werd niet als eerste gedacht. Maar als je toekomstgericht wil denken, kom je daar toch bij uit. Het gaat om de totale mix: mobiel, web, social. Dat zie je bijvoorbeeld bij banken, waar apps vaak los van de omgeving waarin je bankiert worden ontwikkeld. Je kan hier niet een met je smartphone gescande acceptgiro naar je bankomgeving op je laptop sturen.”
Torenhoge verwachtingen managen
TamTam is in 18 jaar gegroeid naar 120 werknemers en heeft vestigingen in Amsterdam, Delft en Utrecht. Altijd goed gedraaid, maar vooral de laatste 5 jaar gaat het crescendo. Manuel: “We hebben een positieve spiraal gekregen van fijne klanten, prima financiële resultaten en een supergoed team. Ook hebben we diverse prijzen gewonnen, bijvoorbeeld met de VaarWater-app voor Waternet. Maar de mooiste is de prijs voor de Oxxio-case, in Berlijn gewonnen voor de beste onlinestrategie. Een prijs van Europese klasse.”
Welke ontwikkelingen zien jullie de komende drie jaar? Bonacic: “De verwachtingen van de Nederlandse eindgebruiker of consument worden gevormd door de ervaringen die hij heeft met Dropbox, Facebook en WhatsApp. Onze klanten willen ook graag dat soort ervaringen creëren, maar dan moeten ze wel opboksen tegen internationale digitale trendsetters. Alleen is daarvoor een fors budget nodig. Anders gezegd: de verwachtingen van de gebruikers zijn torenhoog geworden omdat ze met een schuin oog naar internationale apps kijken, maar zich niet realiseren dat daar honderd man aan werkt.” Om deze situatie in goede banen te leiden moeten klanten volgens Manuel focussen: “Doe één ding heel goed in plaats van tien dingen half. Leaner en meaner werken. Benut de feedback van de gebruiker; borduur daarop verder. Verwacht niet in één keer de perfecte toepassing, maar ga stapsgewijs naar een hoger niveau. Dat vergt een langere adem dan in een maand met een appje even denken raak te schieten. Kwaliteit bereiken betekent realisme en volhouden.”
De eerste stap is nooit rocketscience
Screenless en seamless
Bonacic: “Online betekende vroeger in een kamertje met de gordijnen dicht achter een computer zitten, vaak in een speciaal meubel met een trekla, een soort teletijdmachine. Bij de Gamma kan je die nog wel krijgen. Modem aan, en je was online; geïsoleerd van de echte wereld. Met mobile gaan online en offline in en door elkaar. Terwijl je op vakantie bent, bedenk je hoe hierover te tweeten, terug in het hotel. Je bent weliswaar niet online, maar je denkt er wel over.”
Het hele leven wordt mobiel op z’n kop gezet. Het is al jaren een gebruikelijk gezicht dat een groot deel van het winkelende publiek permanent met een smartphone in de hand rondloopt. Dat aspect ziet Manuel afnemen: “Smartphone-interactie is nu erg zichtbaar. Dat wordt subtieler en minder visueel, gedreven door apparaten die je in je broekzak of waar dan ook hebt zitten. Dingen zullen vanzelf gaan, screenless en seamless. Daarnaast zie ik veel in iBeacon (Apple-locatiedienst), waarmee locatie-gepinpointe diensten ontstaan. Ook betalingen of bijvoorbeeld inchecken bij het openbaar vervoer zullen eenvoudiger worden en door je smartphone automatisch en onzichtbaar worden afgehandeld bij organisaties die je vertrouwt. Wat me aanspreekt in die nieuwe seamless- en screenlesstoepassingen, is dat het gebeurt op de achtergrond, zonder dat je er expliciet een interactie voor hoeft te doen. Het leidt minder af van de wezenlijke dingen: rondlopen, met mensen praten, je ding doen. Niet de hele dag met dat ding voor je snufferd lopen.”