Iedere programmaregel gebruikt stroom. Hoe kun je nu een programma zodanig efficiënt schrijven, dat het met alle functionaliteit vijf jaar op een kleine batterij kan draaien. Heel belangrijk bijvoorbeeld voor pacemakers; tegenwoordig wil de cardioloog kunnen uitlezen hoe het met je hart gaat. Programmeren dus op de microampère. Een uitdaging voor zowel studenten als docenten, want ook voor ons is er veel te leren.”
De combinatie van programmeren, mechatronica en robotica komt bij Mazereeuw samen in de robotarm voor de moeder van een van de studenten. Na een herseninfarct kon zij haar arm niet meer optillen. Mazereeuw: “De studenten hebben met een 3D-printer een gemotoriseerd exoskelet gemaakt. Daarmee kan, via een sensor die hersengolven meet, de herseninstructie ‘arm optillen’ geprogrammeerd aan het hulpstuk worden doorgegeven. Daardoor kan de moeder haar arm weer bewegen.”
Voeding
Het programmeren gaat bij CMI hand in hand met creativiteit; het zorgt volgens Bakker voor ‘de voeding’: “Vroeger was ICT alleen op de computer. Tegenwoordig is het met sensoren en IoT overal. Daar moeten we handen en voeten aan geven. Dat doen wij met onze eigen werkplaats ‘stadslab’, waar tientallen 3D-printers en vele andere voorzieningen staan opgesteld. Daarmee kunnen creatieve ideeën na prototyping en testen ook snel in fysieke toepassingen worden omgezet. Daar ontstaat veel synergie. Studenten uit allerlei richtingen, IT en niet-IT, vinden elkaar en ontwikkelen toepassingen. Er is bij ons alle ruimte voor het experiment. Het is een technische speeltuin zonder commerciële druk, want professionele autonomie staat bij ons hoog in het vaandel.”
Onderzeebootloods
Wie Rotterdam zegt, zegt natuurlijk water. Ook daar komt de vergaande integratie met het bedrijfsleven duidelijk uit de verf. Bijvoorbeeld bij future mobility. Van den Brink: “We helpen mee bij het bouwen van autonome voertuigen en de ontwikkeling van smartcityconcepten. Daarin werken studenten en docenten van onze IT-opleidingen samen met andere studierichtingen, maar ook met opleidingsinstituten van collega-onderwijsinstellingen. Wij hebben daar ook ons ‘waterlab’ ingebracht, gevestigd in de onderzeebootloods van de RDM. Daarin heeft ook de IT Campus – een samenwerking van de hogeschool met het mbo Techniek College Rotterdam, het havenbedrijf en de gemeente Rotterdam – onderdak gevonden, net als diverse IT-bedrijven. Een prachtig voorbeeld van de integratie van het Rotterdamse bedrijfsleven met verschillende disciplines van het onderwijs; multidisciplinaire, contextrijke samenwerking waarmee we Rotterdam prima kunnen dienen.”
Samen met de studenten op avontuur
Integratie, samenwerking en context
- IT Career 100 - 2019
- Tjeerd Dorlandt
- Fjodor Buis