Elektrische zakelijke mobiliteit is de motor om het Nederlandse wagenpark echt te verduurzamen. Een auto in Nederland is namelijk gemiddeld elf jaar oud. En schone elektrische ex-leaseauto’s inzetten voor de grote Nederlandse tweedehandsmarkt versnelt die transitie nog verder, aldus de LeasePlan-directeuren.
Cafetariamodel
Meer dan ooit vragen werknemers en hun werkgevers om flexibiliteit. Pleij: “Via onze mobiliteitsoplossingen kun je tot een cafetariamodel komen. Waar we vroeger alleen de auto aanboden, is onze menukaart nu veel uitgebreider. Bijvoorbeeld een e-bike of een auto gekoppeld aan een ov-kaart. Ook een deelauto en huurauto staan erop; liefst elektrisch uiteraard. Samen met partners faciliteren wij dit van a tot z.”
En het blijft niet bij de elektrische auto alleen. Om de transitie naar duurzaamheid nog aantrekkelijker te maken kan LeasePlan garanderen dat het hele traject van voor tot achteren groen kan zijn. Eikelenboom: “Als klanten voor LeasePlan Energy kiezen, komt er groene stroom uit de laadpaal. Dat kan via slimme laadoplossingen, thuis en op kantoor.”
Operationele drempels
Ontzorging is een andere troef naar duurzaamheid. Pleij: “Het is lastig om je duurzaamheidsbeleid van het papier af te krijgen en in de praktijk de juiste stappen te zetten. Hoe je dat voor je wagenpark organiseert en hoe de transitie eruitziet: daarvoor hebben we een afdeling Consulting. Die adviseert klanten en helpt bij de juiste transitieaanpak: hun beleid aanpassen en operationele drempels nemen.”
Eikelenboom: “Daar komt nogal wat bij kijken. Rond deze stappen hebben we het programma ‘Anders werken & reizen’ ontwikkeld. Het biedt klanten inzicht en keuzes in bijvoorbeeld de langetermijngevolgen van covid-19 voor hun mobiliteitsbehoefte en -kosten. Nadat de klant keuzes heeft gemaakt, begeleiden wij de implementatie van het nieuwe beleid. En niet alleen werkgevers helpen wij op deze manier, ook hun werknemers worden door ons volledig (digitaal) ontzorgd. Zo kan iedere organisatie morgen al starten. Laten we nu met elkaar doorpakken!”
- MT1000-2020
- Tjeerd Dorlandt
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel