Op een laagdrempelige manier zakendoen in het buitenland. Dat biedt ING Commercial Banking ondernemingen. Het internationale netwerk is open, de langetermijnstrategie van de klant continu in het vizier. Met deze begeleiding van de bank kun je als bedrijf internationaal doen waar je goed in bent: ondernemen.
Ondernemen over de grens is een beslissing die je niet iedere dag neemt. Daar zijn Diederik van Wassenaer en Annerie Vreugdenhil van ING Commercial Banking het over eens. “Maar als een onderneming eenmaal de beslissing heeft genomen om internationaal zaken te gaan doen, dan treft die in het land van vestiging een van onze ING-kantoren. De collega’s daar kennen de lokale markt en begeleiden de klant in deze markt, in overleg met de vaste relatiebeheerder in Nederland”, zegt Van Wassenaer, wereldwijd hoofd Klantendivisie en Corporate Finance bij ING Bank.
“Wij bieden grote en middelgrote ondernemingen en instellingen financieringsoplossingen aan. In Nederland én wereldwijd. En daarom vinden we het belangrijk dat het ING-gevoel voor onze klanten in de hele wereld is terug te vinden.”
Met het grootste eigen internationale netwerk blijft ING haar rol vervullen als de leidende Nederlandse bank voor haar klanten. Ook in het buitenland is de betrokkenheid bij het merk ING groot. De bank heeft niet voor niets vestigingen in veertig landen. Bovendien is ING er voor de langetermijnstrategie van de klant, in goede en slechte tijden. Van Wassenaer glimlacht: “De langetermijnrelatie met de klant gaat veilig mee over de grens. Voor onze klanten is het prettig dat wij in het buitenland opereren. Er ontstaat daardoor een bijzondere band; je bent allebei in het buitenland aan het ondernemen. Noem het het Oranjegevoel.”
Geïntegreerd betaalnetwerk
Efficiency is bij zo’n stap naar het buitenland het sleutelwoord, stelt Vreugdenhil, die sinds 1 september 2010 als Directeur Commercial Banking Nederland bij ING Nederland verantwoordelijk is voor alle klantensegmenten van private banking tot grootzakelijk bankieren. “Wij kunnen daardoor basisdiensten op geïntegreerde wijze aan de klant aanbieden. Omdat we in achtentwintig landen in en buiten Europa kunnen beschikken over een sluitend, volledig geïntegreerd betaalnetwerk, kunnen klanten hun verschillende rekeningen beheren alsof het één rekening is”, licht Vreugdenhil toe. “Ook kunnen we ervoor zorgen dat er binnen negen dagen een rekening is geopend, in plaats van de vroegere eenentwintig dagen, wat de klant een heleboel zorgen uit handen neemt.”
Efficiency-analyses
Met de benoeming van Vreugdenhil is het zakelijke segment van de bank in Nederland in één hand gekomen. Vreugdenhil: “Zie het als een harmonisatie in de zakelijke omgeving, met alle voordelen van dien. Je ziet nieuwe producten ontstaan zoals ‘reverse factoring’ of ‘supply chain finance’. Door de harmonisatie komen dit soort producten eerder beschikbaar voor grotere groepen zakelijke klanten en niet alleen voor de wereldtop.” Van Wassenaer vult aan: “Daarmee heeft de klant een uniek instrument dat de druk van de liquiditeit afhaalt.”
En wat voegt deze omslag aan waarde toe aan het internationale zakendoen? Vreugdenhil ziet in de praktijk dat grotere organisaties een verspreide bedrijfsstructuur kennen, waarbij soms niet alle onderdelen nog even actief zijn. “In de loop der tijd is er ongemerkt een inefficiënte warboel ontstaan. Via analyses maken wij inzichtelijk hoe de internationale financiële structuur van organisaties in elkaar steekt en hoe deze verbeterd kan worden.” Ter illustratie noemt zij een internationale corporate client, bij wie deze analyse heeft geleid tot een halvering van het aantal lokale rekeningen en een veel beter inzicht in de saldi.
Eén saldo
Daarnaast kan ING via haar dochter Bank Mendes Gans (BMG) een ‘global cash pool overlay’ bieden waarbij verschillende rekeningen tot één rekening en één saldo worden teruggebracht. Dit was voor AkzoNobel reden om met behulp van BMG de cashpositie efficiënter te organiseren. Ook ons centraal geleide proces, de Payment Factory Solution, waarbij de uitwisseling van betalingen en rapportage voor verschillende landen centraal plaatsvindt, speelde een doorslaggevende rol bij de keuze van AkzoNobel. ING Commercial Banking heeft van AkzoNobel het mandaat gekregen het cashmanagement voor al zijn dochters in zevenentwintig landen te optimaliseren. Inmiddels is de nieuwe structuur al in vier landen geïmplementeerd en wordt deze door AkzoNobel gebruikt. Met als een van de resultaten dat de transactiekosten direct zijn verlaagd.
SEPA
ING Commercial Banking houdt te allen tijde grip op de actualiteit. Zoals het ontstaan van een nieuwe infrastructuur met nieuwe formats in het Europese betalingsverkeer. Van Wassenaer: “Daar kunnen onze klanten hun voordeel mee doen. SEPA, ofwel Single Euro Payments Area – bekend van BIC- en IBAN-codes – is een onstuitbare ontwikkeling voor internationaal zakendoen. Met dit format voor zowel het lokale als het internationale betalingsverkeer wordt Nederland uiteindelijk deel van één grote Europese betaalmarkt. Hierdoor kan een bedrijf zijn incasso in meerdere landen nu via één kanaal doen en dat levert een efficiencyslag op.” “Door onze ‘golden triangle’ van lenen, kredietverlening en het afdekken van onder meer rente-, valuta- en grondstoffenrisico’s, kunnen we klanten oplossingen op maat bieden”, vervolgt Vreugdenhil. Van Wassenaer: “Bovendien zitten we al vijfentwintig jaar in de emerging markets. We waren als een van de eerste banken in Oost-Europa en zijn er altijd gebleven. Diepgaande kennis van deze markten mag je wel aan ons toevertrouwen. En ja, we zijn ondernemend!”