Eneco werkt aan een energiesysteem waar ook de komende generaties van kunnen profiteren. Eneco Zakelijk sluit hiervoor partnerships met zakelijke klanten. Bram Poeth, directeur Eneco Zakelijk, legt uit waarom dit zo belangrijk is. “Zo maken we duurzaamheid rendabel voor onze zakelijke klanten.”
Bram Poeth heeft een missie: Eneco transformeren tot volledig digitaal energiebedrijf waar de klant zelf aan de knoppen zit. Niet alleen om het voortbestaan van het bedrijf te garanderen, maar vooral om een duurzaam energiesysteem neer te zetten waar de komende generaties van kunnen profiteren. Zakelijke klanten spelen daar een cruciale rol in, zo meent Poeth. “De sleutel naar duurzaamheid ligt in handen van het bedrijfsleven; daar kan het verschil worden gemaakt. De energiemarkt ontwikkelt zich van centraal geleide energielevering naar een decentrale energievoorziening. Hiervoor sluiten we met onze klanten partnerships waarin we duurzaamheid centraal stellen. Overal waar we windmolens of zonnepanelen neerzetten, weten we dat de energie ook daadwerkelijk wordt afgenomen.”
Zo is er een windpark gebouwd waar de energie voor de datacentra van Google wordt opgewekt. En rijden in 2018 alle treinen van de NS op groene stroom van nieuwe windparken. Het energiebedrijf heeft met een aanzienlijk deel van de in Nederland actieve corporates – zoals AkzoNobel, KPN, Fujifilm en PostNL – een samenwerking en bouwt op die manier aan een duurzame energievoorziening.
‘Grote dingen doen we excellent en kleinere dingen schaalbaar’
Grote impact
Een ander speerpunt op de zakelijke markt is besparen. Gebouwen worden met behulp van innovaties en technologie steeds slimmer en efficiënter gemaakt. Zo garandeert Eneco voor vastgoedeigenaren met een Energy Service Company (ESCO) een bepaald comfortniveau met vaste energiekosten. Voor het mkb introduceerde Eneco een slimme Gebouwmanager. Poeth: “Bedrijven willen inzicht in hun energierekening. Om energie te besparen, maar vooral ook om geld te besparen. Duurzaamheid is uiteindelijk een businesscase. We kijken samen hoe duurzaamheid kan bijdragen aan de zakelijke doelstelling. Dat zit in besparen, maar ook in een duurzame reputatie. Gebouwen hebben immers een grote impact op de carbon footprint.”
Met klanten met specifieke behoeften gaat Eneco aan tafel om een oplossing op maat te vinden. Zo start in een aantal vakantiewoningen van Qurios (aanbieder van vakantieparken aan zee) een pilot met Toon®. Deze slimme thermostaat geeft Qurios inzicht in het energieverbruik van de woningen. Het nabijgelegen windpark van Eneco wekt de stroom voor de verschillende parken op.
Excellent en schaalbaar
Een belangrijk uitgangspunt voor Eneco is: langetermijndenken, kortetermijnpresteren. Dit is ook toegepast op de eigen transformatie naar een nieuwe wereld. Het bedrijf werkt agile om wendbaar te zijn en snel op nieuwe innovaties en klantvragen te kunnen inspelen. “Zoals veel bedrijven staan ook wij met één voet in de oude wereld en met één voet in de nieuwe wereld. Daardoor moesten we belangrijke keuzes maken. Behalve in duurzaamheid investeren we volop in innovatie en in technologie die essentieel is voor de overgang naar een meer duurzame energievoorziening. De oprichting van Eneco Innovations & Ventures bewijst dit. We investeren in platformen rondom digital, zoals de SlimLaden-app van start-up Jedlix. Elektrisch vervoer is een belangrijke groeimarkt. Door elektrische auto’s op gunstige momenten op te laden met voordelige groene stroom kunnen klanten geld verdienen met het laden van hun auto.”
Eneco heeft ook in het portfolio duidelijke keuzes gemaakt en kijkt naar schaalbare, gestandaardiseerde oplossingen. “We hebben gekozen voor het bijenkorfmodel: grote dingen doen we excellent en kleinere dingen schaalbaar. In de nieuwe energiewereld moet je niet meer alles willen en kunnen.”
Bevestiging
Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit blijkt dat de strategie van Eneco resoneert bij zakelijke klanten. Van de 850 ondervraagde inkoopmanagers geeft 50% aan Eneco aan te bevelen. Daarmee laat Eneco de grote concurrenten ver achter zich. Ook in het duurzaamheidsonderzoek van de Consumentenbond, Greenpeace, Natuur & Milieu en WISE
is Eneco de meest duurzame van de grote 5 energieleveranciers. Hoe blij Poeth er ook mee is, hij laat zijn oren er niet te veel naar hangen. “Het bevestigt dat we op de goede weg zitten. Maar het is niet richtinggevend. Ik kijk liever naar de grote stappen die we zetten in onze dienstverlening. Daarom werken we ook met vaste contactpersonen en speciale branche- en regioteams. Want dicht bij de klanten zit het echte verhaal.”