De werkwijze van Freshheads is spannend, want de uitkomst is onzeker. Withagen: “Het is geen kwestie van op de winkel passen, maar van samen ondernemen met de opdrachtgever. Geen onderhoudscontracten, maar brainstorms. Creativiteit is onze kracht. We durven te experimenteren, maar ook keuzes te maken. Voor je het weet, ligt een op zich aardig idee alweer op de schroothoop, omdat het niet duurzaam is of onvoldoende impact heeft. We zijn kritisch, om alle denkkracht te kunnen focussen op het juiste idee.”
Start-upmindset
Withagen is erg gecharmeerd van de proactieve mindset bij start-ups en scale-ups. Dat zijn ook bedrijven waar Freshheads graag mee werkt, maar dat geldt eveneens voor corporates met innovatieve ambities. “Bedrijven die ook in de toekomst relevant willen blijven, moeten wel bezig zijn met het volgende product”, zegt de bureaudirecteur. “De wereld verandert voortdurend. Daarom is het belangrijk dat je als corporate in eigen huis ‘intrapreneurs’ hebt rondlopen. Zo blijf je als organisatie in ontwikkeling.”
Freshheads zwengelt die ontwikkeling aan met acht multidisciplinaire teams van telkens vier à vijf medewerkers. “Zes teams houden zich bezig met de ontwikkeling van producten of diensten waarvan het onderliggende idee al is gevalideerd. Onze andere twee teams gaan echt op zoek naar nieuwe kansen voor organisaties: het ene team vooral op basis van onderzoek; het andere team door de inzet van growth hacking. In dat laatste geval is er sprake van een meer ongecontroleerde setting waarin je nieuwe ideeën online valideert met kleine experimenten.”
Prototype
Een goed voorbeeld is het werk van Freshheads voor het op jongeren gerichte uitzendbureau YoungCapital. “Nog geen twee jaar geleden was hun online platform voor dagklussen, YoungOnes, slechts een zinnetje op een post-it”, vertelt Withagen. “Nu heeft dit platform ruim honderdduizend aangesloten freelancers en 1700 participerende bedrijven. Je weet pas of iets werkt als je het test. Daarom hebben we zo snel mogelijk een prototype van dat digitale platform online gezet. Het bleek een schot in de roos, dus konden we meteen opschalen en finetunen.”
De sleutel tot succes is volgens Withagen om echt klein te beginnen. “Daarmee kun je goed sturen op wat je werkelijk wilt bereiken en voorkom je veel ellende. Iets maken wat er gaaf uitziet is natuurlijk leuk, maar het gaat uiteindelijk om de impact die het heeft.”
- Emerce 100 - 2020
- Jeroen Mirck
- Maarten de Kok
- Download artikel