“Digitalisering gaat het juridische speelveld de komende jaren sterk veranderen”, zegt Eric Pouw, algemeen directeur van DAS. “Geschillen zullen blijven bestaan, maar slimme technologische oplossingen zullen onze dienstverlening nog klantgerichter en efficiënter maken. Door de jarenlange expertise van onze juridisch specialisten te verrijken met techoplossingen combineren we het beste van twee werelden. Digitalisering zal de rechtspraak als geheel zelfs goedkoper maken. Allereerst door de papieren rompslomp te verminderen bij de interactie tussen juristen onderling en met rechtbanken. Maar vooral dankzij slimme tools. Een goed voorbeeld is de online echtscheidingstool die door de overheid is geïnitieerd. Deze mediationtool kun je ook naar andere geschillen vertalen, zodat er minder zaken voor de rechter komen. Daar profiteert uiteindelijk de gehele samenleving van.”
‘Minder rechtszaken: daar profiteert de hele maatschappij van’
Innovatie
“Innoveren zit ons al sinds onze oprichting in het DNA; het draagt bij aan onze missie om mensen maximaal toegang tot het recht te bieden”, vertelt Pouw. “We zijn al enkele jaren aan het pionieren met digitalisering.
Zo hebben we samen met de Universiteit van Amsterdam een ontslagtool ontwikkeld waarmee mensen zelf kunnen beoordelen of de aan hen voorgelegde vaststellingsovereenkomst redelijk is. Wij zijn ervan overtuigd dat dankzij algoritmes en kunstmatige intelligentie veel voorbereidend juridisch werk kan worden overgenomen door computers. Hierdoor blijft én de kwaliteit hoog én kunnen tegelijkertijd zaken sneller worden geanalyseerd en opgepakt. Rechtsbijstand wordt daardoor voor iedereen goedkoper en toegankelijker.”
Emoties
“Sommigen beweren dat digitalisering weinig toevoegt, omdat de rechtspraak om mensenwerk draait”, gaat Pouw verder. “Uiteraard mogen technische tools niet ten koste van menselijk contact gaan. Onze klanten zijn altijd welkom om een afspraak met een van onze juristen te maken. In zo’n gesprek kan gespard worden over een juridisch advies, maar is ook plaats voor de emoties die met juridische geschillen gepaard gaan. Onze mensen krijgen soms behoorlijk heftige dingen te horen. Ze zijn er daarom ook in getraind om daar op een warme en ondersteunende manier mee om te gaan. Wij zien het effect hiervan dan ook terug in de goede klantwaardering. Als bepaalde onderdelen van hun werk geautomatiseerd worden, houden onze juridisch specialisten meer tijd over om klanten kwalitatieve aandacht te bieden. Digitalisering zal ons mensenwerk dan ook versterken.”
- FD Outlook - 2017
- Marco Mulders
- Download artikel