Dat komt doordat we in het interbancaire verkeer nog niet in real time werken.” De komst van instant payments leidt indirect ook tot minder fricties bij het bankieren. Hoewel uitrol op grote schaal volgens planning start in 2019, doet ING hier sinds november in de praktijk al ervaring mee op.
Cultuuromslag
De digitalisering heeft bij ING in de afgelopen jaren geleid tot een cultuuromslag, vertelt Jacobs. “De lopende band die Henry Ford honderd jaar geleden uitvond heeft in virtuele vorm veel impact gehad op grote bedrijven als ING: bij de ontwikkeling van nieuwe diensten vonden veel overdrachten plaats tussen verschillende afdelingen. Dat werkt goed voor het in elkaar zetten van een auto of andere repeterende processen, zoals het vullen van bierflesjes. Bij processen die niet herhalend zijn, werkt dit een stuk lastiger. Wij hebben de overdrachten eruit gehaald. Kleine teams van zo’n negen mensen zijn nu van begin tot eind samen verantwoordelijk voor een propositie.”
Voorwaarde aan een propositie is dat klanten er nú iets aan hebben. Als een project zich daarvoor leent, is een concrete mijlpaal om trots op te zijn na enkele maanden een vereiste. Volgens Jacobs werkt dat motiverend en stimulerend. “Je zult maar tegen een 25-jarige zeggen dat hij fantastisch is als engineer en hem vragen om bij te dragen aan het meest strategische programma van de bank, maar daar wel bij moeten vertellen dat de eerste release over drieënhalf jaar gepland staat. Dat geeft geen energie. Het is heel anders als je afspreekt om na drieënhalve maand te vieren dat je een mijlpaal hebt bereikt. Dáár krijg je energie van.”
Typerend voor de cultuuromslag is verder de nadruk op vakmanschap, vindt Jacobs. “Mensen zien ING vanwege de omvang vaak als een typische enterprise, maar niets is minder waar. Vakmanschap staat hier echt voorop. We kiezen voor de beste oplossing, ongeacht wie die heeft bedacht.” Versterking is meer dan welkom, weet hij. “Voor mensen die IT echt een mooi vak vinden hebben we eigenlijk altijd plek, ongeacht hun specialisme.” Ontplooiingsmogelijkheden zijn er ook voldoende. “Als je het, met hoge integriteitsstandaarden, echt goed wilt doen voor klanten, dan heb je veel vrijheid om het verschil te maken.”
- Computable 100 - 2017
- Olaf Boschman
- Fjodor Buis
- Download artikel