De telecomspecialist voor het mkb

Atlantic Telecom ziet zijn naamsbekendheid gestaag groeien. Sinds 2004 verdubbelde het bedrijf jaarlijks zijn omzet. Pijlers van het succes: een professionele organisatie en een slimme strategie, gericht op het mkb. Dit jaar zet Atlantic de volgende stap naar een fullserviceaanbod.

Atlantic Telecom startte al in 1995, nog vóór de liberalisering van de telefoniemarkt, met het aanbieden van zijn diensten. Het bedrijf overleefde de telecomzeepbel en stippelde vervolgens een uitgekiende strategie uit. “We hebben begin 2004 op alle fronten een flinke professionaliseringsslag gemaakt”, vertelt algemeen directeur Marc van Bracht. “Zo zetten we een eigen ICT-afdeling op voor crm en facturatie. Onze systemen maakten we schaalbaar, waardoor het aantal klanten binnen zes jaar kon stijgen van duizend naar elfduizend. Door de continue aandacht die we aan onze ICT schenken, kunnen we ook de komende tijd nog probleemloos met duizenden klanten per jaar groeien.”

Het succes van Atlantic bleef niet onopgemerkt. Eind 2010 nam KPN het bedrijf over. “We blijven onder eigen naam en label opereren”, maakt Van Bracht meteen duidelijk. “Wij blijven de specialist voor het mkb. Maar als KPN-dochter wordt het wel makkelijker om ook bedrijven in het mkb+-segment te bedienen. Naast continuïteit bieden we ook hen de flexibiliteit, kwaliteit en persoonlijke service van een relatief klein bedrijf waar het personeel toegewijd is en er graag samen de schouders onder zet.”

Partnerkanaal

Atlantic Telecom mag dan steeds bekender raken, toch maakt het telecombedrijf voornamelijk gebruik van salespartners om zijn diensten te marketen. “Op deze manier hebben we een vaste plaats op de Nederlandse markt verworven”, blikt Van Bracht terug. “We beschikken nu dan ook over een uitgebreid en vertrouwd partnerkanaal, waarin de samenwerking wederzijds erg goed bevalt. Bij grotere bedrijven kunnen wij in overleg de partner ondersteunen met onze eigen salesmensen. Maar voor veel klanten verzorgen onze partners zelf al jaren op uitstekende wijze een deel van onze hoogwaardige service.”

Volgens Van Bracht gaat Atlantic de samenwerking met zijn partners dit jaar verder uitbouwen. “Veel partners hebben er behoefte aan om zelf een groter deel van de dienstverlening naar de klant toe in te vullen. Daar krijgen ze binnenkort de mogelijkheden voor. Denk aan portals, waar ze op in kunnen loggen om bij Atlantic volledig geautomatiseerd handelingen te verrichten als het aanvragen of blokkeren van een simkaart of extra telefoonlijn. Zo houden we samen de lijnen kort en de service optimaal.”

Maatwerkfacturen

Atlantic betrekt zijn producten van verschillende gerenommeerde netwerkleveranciers. Het telecombedrijf verzorgt de facturatie echter geheel zelf, op een wijze die onderscheidend is en, zo bleek uit een recent onderzoek, tot grote tevredenheid bij klanten leidt. “We stemmen facturen altijd af op de specifieke administratie die een onderneming voert”, zegt Van Bracht. “Zelfs als het om een consortium gaat, kunnen we per bedrijf maatwerk leveren. Onze facturen zijn ongewoon transparant. Ze komen op tijd binnen en zijn door de klant zelf overzichtelijk in te delen, zodat een manager in één oogopslag inzicht krijgt in de kosten van alle diensten die bij ons afgenomen worden. Mochten we additionele mogelijkheden tot besparen zien, dan zullen we hierover zelf bij de klant aan de bel trekken.”

Als extra service levert Atlantic altijd een onlinefacturatietool, die bijvoorbeeld voor telecomexpensemanagement ingezet kan worden. “Hiermee kunnen we per vestiging het belgedrag van iedere eindgebruiker specificeren, of die nu vanuit kantoor of huis belt of mobiel”, illustreert Van Bracht de kracht van deze toepassing. “Als je werknemers op deze manier bewust maakt van hun belgedrag, breng je vaak vanzelf de kosten al naar beneden. Met onze tool hebben we voor klanten al besparingen gerealiseerd die opliepen tot dertig procent.”

Onestopshopping

Vorig jaar breidde Atlantic zijn dienstverlening uit met mobiele telefonie. Mede dankzij de overname door KPN beschikt Atlantic nu ook over de capaciteit en stabiliteit om VoIP aan te bieden. Dit jaar zal het portfolio verder uitgebreid worden met DSL- en glasvezelproducten en bijbehorende SaaS-diensten, zoals Back-up Online en Hosted E-mail. De behoefte van de klant blijft leidend. “Het is aan ons om slim na te gaan hoe we het belang van onze klanten optimaal kunnen dienen”, vertelt Van Bracht. “We zetten echter alleen innovatieve toepassingen in als deze zich kwalitatief bewezen hebben en een praktische meerwaarde binnen het mkb hebben. Daarnaast moeten ze uiteraard aansluiten op het portfolio en de strategie van Atlantic Telecom zelf. Alleen zo waarborgen we de combinatie van een hoog rendement en persoonlijke service tegen scherpe tarieven.” Gelieve de hoofdletters te laten staan bij Backup Online en Hosted Email, omdat het om diensten gaat

De telecomspecialist voor het mkb

Recente stories