“Licht 3.0 biedt naast een lager energieverbruik extra voordelen. Voor elke woning, stad of organisatie een forse impuls voor comfort, veiligheid, efficiëntie én omzet”, vertelt Frank van der Vloed, CEO van Signify Benelux. “Energiebesparing zit historisch gezien in onze genen. Jarenlang zijn onze innovaties gericht op het verlagen van het energieverbruik. Dat is goed voor zowel ieders portemonnee als het milieu. Energiezuinige ledverlichting draagt bij aan de klimaatdoelstelling in 2030. Maar onze nieuwe innovaties gaan een stap verder.”
Signify is afgeslankt en heeft een transitie en digitale vertaalslag gemaakt. Zo is fors geïnvesteerd in digitale vaardigheden van medewerkers in onder meer marketing, research en ontwikkeling. De innovatiekracht en snelheid van de wereldmarktleider zijn vergroot. Met een duurzamere wereld én een hogere kwaliteit van mensenleven als beoogd resultaat. “Door het verbinden van onze verlichting met netwerken, software, sensoren en IoT-platforms openen we voor praktisch elke organisatie de deur om op slimme wijze extra waarde te creëren. Dit betekent niet alleen een lager energieverbruik, ook de woon-, werk- en leefomgeving verbetert”, verklaart Van der Vloed.
‘Investeren in onze innovaties verdient zich binnen een paar jaar terug door een lagere energierekening’
Slimme kantoren
Connected ledverlichting van Signify zorgt voor slimme kantoren met lagere exploitatiekosten. Niet alleen kan de werknemer via zijn smartphone de gewenste verlichting instellen, maar de sensoren meten per ruimte onder meer de bezettingsgraad en de lichtinval van buiten. Zo voorkomt de innovatie onnodige verspilling van energie. Een combinatie met verwarming en airco is ook mogelijk. Van der Vloed: “We realiseren extra besparingen in bijvoorbeeld kantoorgebouwen met flexibele werkplekken. De mogelijkheden zijn enorm. Dankzij de sensoren kunnen we een werknemer bij binnenkomst naar een bepaalde werkplek sturen. Zo is bijvoorbeeld een etage tijdelijk te sluiten. Daarmee reduceer je de schoonmaakkosten en het energieverbruik. Ook kan een werknemer via de verlichtingsdetectie snel een collega via zijn smartphone opsporen.”
Steden vormen eveneens een speerpunt van Signify. Lantaarnpalen in een stad bieden een unieke infrastructuur om steden slimmer te maken. Sensoren in de lantaarnpaalverlichting meten verkeersdichtheid, ongelukken en buitenlicht en kunnen ‘criminaliteit registreren’. De verlichting kan zich automatisch aanpassen aan de weersomstandigheden. Op een criminele actie volgt een grote hoeveelheid licht. Bij geen verkeer dempt het licht vanzelf. Fikse besparingen liggen voor het oprapen en zowel de leefbaarheid in een stad als de veiligheid op straat verbetert.
Signify geeft met connected ledverlichting de detailhandel de kans om de routing van de winkelbezoeker te volgen en zijn aankoopgedrag te beïnvloeden. De glastuinbouw plukt ook de vruchten, met ledlicht op maat per groente of bloem, waardoor constante productkwaliteit gedurende het hele jaar binnen bereik ligt.
Comfort en sfeer
Was vroeger de verlichting in een voetbalstadion statisch, nu is dat verleden tijd. Philips ArenaVision LED geeft voetbalarena’s van teams als PSV, Ajax, Atletico Madrid, Bayern München en Chelsea sfeer met lichtshows op muziek. “De dynamiek van dit licht voegt een extra dimensie toe aan de beleving van de wedstrijd”, vertelt de enthousiaste CEO.
Ook in huis is Licht 3.0 een meerwaarde. De slimme Philips Hue-lampen zijn in huis én op afstand te bedienen. Simpel via een app op de smartphone of door spraakherkenning. Van der Vloed: “Met Philips Hue kun je op elk gewenst tijdstip de juiste verlichting creëren. Een ochtendlicht dat zorgt dat je de dag energiek begint en een warm licht om de dag mee te eindigen. Bij vertrek geen zorgen of het licht uit is: automatisch instellen of op afstand checken is mogelijk. Veel apps zijn ontwikkeld om iets extra’s te doen met licht. Spreek bijvoorbeeld in ‘Hey Google, verlicht Halloween’ en de ambiance voor een speciaal feestje is gecreëerd.”
Circulariteit
De kwaliteit en innovatieve kracht van Signify zijn ongeëvenaard. Maar ook circulariteit staat volop in de schijnwerpers. Daarbij wordt de herbruikbaarheid van de producten en grondstoffen gemaximaliseerd en de impact op het milieu geminimaliseerd. “We ontwerpen producten zodanig, dat ze ook een tweede of derde leven kunnen krijgen. Dat doen we bijvoorbeeld op Schiphol. Kunnen we onze lampen ter plaatse geen vierde leven geven, dan zorgen we voor volledige recycling. We werken er volgens een nieuw businessmodel. De klant betaalt voor de lichtprestatie en het onderhoud, en niet voor het lichtsysteem”, waarbij de gedreven leider doelt op het concept ‘Light as a service’. De verwachtingen zijn hoog. “Wat de klant in vijf jaar aan onze nieuwste concepten uitgeeft, ligt gelijk aan het bedrag van energiebesparing. Kortom, het nieuwe licht van Signify biedt talloze mogelijkheden voor duurzame innovaties.”
Connected ledverlichting opent wereld vol kansen
- Elsevier 500 - december 2018
- Harry van Brandenburg
- Sebastiaan Westerweel