Samen oplossen in plaats van samen vechten

In een omgeving waar individualisme de boventoon voert en klanten gewend zijn eigen regie te nemen, is de traditionele aanpak niet altijd meer de best passende. De verhardende maatschappij maakt ook dat rechtbanken overbelast raken. DAS is binnen deze context op zoek naar een duurzame manier om het recht toegankelijk en betaalbaar te houden. En de samenleving een stukje harmonieuzer te maken. Een missie die actueler is dan ooit.

Duurzame oplossing voor de lange termijn
Bij DAS maken we een transitie door in onze dienstverlening. Van ‘het recht gaan halen’ voor onze klanten, bewegen we naar het vinden van de oplossing. Een klant die onenigheid heeft over zijn erfgrens, zit immers niet te wachten op een procedure bij de rechtbank, maar wel op een goede manier om samen met zijn buren verder te leven. Zo zetten we steeds vaker alternatieve manieren in om conflicten op te lossen, of zelfs conflicten te voorkomen. Mediation speelt daarin bijvoorbeeld een belangrijke rol. Het betekent dat we niet langer alleen streven naar de beste juridische oplossing, maar naar de beste oplossing in brede zin voor onze klanten. De duurzame oplossing voor de lange termijn staat hierin voorop.

De klant in de regie
Mensen zijn tegenwoordig goed geïnformeerd en weten vaak precies wat ze willen. Ze kunnen zelfstandig antwoorden vinden in een digitale omgeving en nemen graag de regie in eigen handen. Daarom is het belangrijk om hen eenvoudig toegang te geven tot de informatie en voorbeelddocumenten die ze nodig hebben. Mocht er toch behoefte zijn aan persoonlijke ondersteuning, dan moeten ze gemakkelijk hun vragen en wensen kunnen uiten.

Geen one-size-fits-all benadering
Een jurist zal vertrouwd de telefoon pakken voor bepaalde vragen, maar in een online omgeving is het ook belangrijk om te communiceren over de stappen in het proces, de status en de te verwachten vervolgstappen. De klant heeft de regie en bepaalt zelf wanneer er behoefte is aan overleg. Het contact wordt daarmee aangepast aan de situatie, in plaats van een one-size-fits-all benadering.
De ene klant wil alleen een luisterend oor, de ander een voorbeeldbrief en een derde wil advies en ondersteuning. Het is belangrijk om klanten de oplossingen, inzichten, tools en hulp te bieden die nodig zijn om hun problemen en conflicten op een passende manier op te lossen.

Samenwerken in belang van de klant
Op verschillende gebieden wordt nagedacht over hoe de klant in de huidige maatschappij zo goed mogelijk geholpen kan worden. Neem bijvoorbeeld de letselschadebranche. Ook hier is alles erop gericht om partijen samen te laten werken in het belang van de klant. Het drie-gesprek bij een letselprocedure waarbij de benadeelde, de belangenbehartiger van de benadeelde en de schaderegelaar of verzekeraar van de aansprakelijke partij in gesprek gaan en de keuze voor het inschakelen van één medisch adviseur zijn daar goede voorbeelden van.

Druk op rechtbanken kan afnemen door arbitrage en mediation
De koers van DAS past goed in deze trend en in de huidige tijd. Door een aanzienlijk deel van de geschillen via arbitrage of mediation op te lossen, kan ook de druk op de rechtbanken aanzienlijk afnemen. Dit zal niet alleen de efficiëntie van de rechtspraak verbeteren, maar ook de toegang tot het recht voor alle burgers vergroten.

 

Over de auteur

Arlinde Vletter is directeur Rechtshulp bij DAS. Zij geeft binnen de afdeling Rechtshulp vorm aan de structuur en geeft leiding aan de juristen en advocaten die elke dag de klanten van DAS bijstaan. Zij is verantwoordelijk voor de aansturing van de strategische programma’s binnen de afdeling Rechtshulp.
Mensen zijn al haar hele werkzame leven haar drijfveer. Zij zet zich daarom graag in voor mensen die ongevraagd in een onrechtvaardige situatie terechtkomen.

Arlinde heeft ruime ervaring in de financiële wereld. Zo werkte ze onder meer bij ABN AMRO, Credit Agricole en BNP Paribas. Eerder was zij partner bij The Executive Network, met als focus de bancaire en financiële dienstverlening.

Recente expert-content