Op zoek naar personeel? Kijk verder dan het CV
De impact van de coronacrisis op werkgevers en werkzoekenden is groot, maar de economie is zich aan het herstellen. Dat gaat zo snel dat in de meeste sectoren de vraag naar personeel drie keer zo groot is dan het aanbod.
De laatste maanden worden we overspoeld met aanvragen om kandidaten te werven. Ondernemers zijn misschien lange tijd afwachtend geweest, maar ze stonden blijkbaar al die tijd in de startblokken. Het is alleen niet makkelijk om meteen de juiste medewerkers te vinden.
Goede mensen zijn er zeker
Binnen onze focussegmenten zien we dat de vraag naar medewerkers in de logistiek (warehouses en e-fulfillment) het grootst is. Het aantal geregistreerde vacatures is daar groter dan het aantal exact matchende kandidaten. De verwachting is dat het Goede mensen zijn er zeker. De enige manier om samen groei te realiseren, is creatief op zoek gaan naar geschikte mensen. Dat die er zijn is zeker, maar dan moeten we wel voorbij iemands CV kijken naar (ontwikkelbare) talenten.
Minder voor de hand liggende kandidaten
Door dalende werkloosheid hebben we te maken met een krappe arbeidsmarkt. We vergeten soms dat de crisis ook grote gevolgen heeft (gehad) voor de kandidatenmarkt. Lang niet iedereen weet dat werkgevers staan te springen om nieuwe medewerkers. Mensen met werk blijven veilig op hun plek zitten en mensen die op zoek waren, hebben na maanden van crisis de moed misschien al opgegeven.
Wij moeten ervoor zorgen dat we ook díe bron aanboren: de latent werkzoekenden. Aan werkgevers vragen we ook minder voor de hand liggende kandidaten een kans te geven.
Gesprek van betekenis
Het is de missie van Olympia om mensen en organisaties te gidsen door de transitie naar werk van betekenis. Daarom zijn wij altijd op zoek naar wat kandidaten drijft, waar ze écht enthousiast van worden. Dat doen we bijvoorbeeld door een gesprek van betekenis te voeren met onze kandidaten. Zo willen we ontdekken wat hun passies zijn, wat hen gelukkig maakt, waarvoor ze elke ochtend de wekker zetten. En vaak heeft dat niks te maken met hun opleiding of werkervaring.
Passende interesse en persoonlijkheid
Als je als werkgever verder durft te kijken dan het CV van de kandidaten, kan dat verrassend goed uitpakken. Zo hebben we laatst iemand geplaatst die nog geen enkele werkervaring had, maar thuis elke vrijen minuut zat te sleutelen. Hij bleek helemaal op zijn plek bij een bedrijf in metaaltechniek. Als je kiest voor mensen die wel de passende interesse en persoonlijkheid hebben, maar niet helemaal de juiste achtergrond, is hun motivatie en inspiratie vaak nog groter.
Schaap met vijf poten
En dat brengen ze over op hun omgeving. Dat leidt weer tot een lager ziekteverzuim en hogere productiviteit. Daar heb jij als werkgever ook veel baat bij. Je geeft mensen bovendien de kans zich te ontwikkelen op een plek die past bij hun karakter en levenswijze: de ruimte om betekenisvol werk te doen. In deze schijnbaar krappe markt is het essentieel dat we het samen doen. Want de mensen zijn er, het schaap met de vijf poten niet.
Susanne Gijzel is directeur MKB bij Olympia Nederland