“Bijna elk Europees bedrijf worstelt met deze vier complexe uitdagingen”
Weet jij waar je klant ‘s nachts wakker van ligt? Business developers Kristof Bossuyt en Nina de Graaf van end-to-end agency iO wel. Zij deden een uitgebreid onderzoek onder hun klanten naar de grootste uitdagingen voor Europese bedrijven en merken.
Wat bleek? Bijna elk bedrijf worstelt met:
1. Relevant worden of blijven
2. Solide en schaalbare technologie voor je digitale ecosysteem
3. Toekomstbestendig worden of blijven
4. Slimme groei realiseren
Je merk bouwen en relevant blijven
“Veel bedrijven hebben moeite om relevant te blijven”, vertelt Bossuyt. “Neem bijvoorbeeld het Belgische Q8, in Nederland beter bekend als de onbemande Tango-tankstations. Voor veel mensen was Q8 voorheen een brandstofleverancier. Niet meer, niet minder. Maar samen met hen hebben we nieuwe, relevante diensten ontwikkeld die het leven van hun klanten makkelijker maken. Zo kan je nu niet alleen gemakkelijk en veilig aan de pomp betalen met de Q8 smiles app, maar kan je zelfs gebruik maken van de speciale Q8 pechhulp.”
De Graaf vult aan: “Als je als bedrijf je klanten tot in de allerkleinste interactie laat voelen dat je begrijpt wat hen drijft en bezighoudt, word je een relevant merk waar ze loyaal aan blijven.
Denk daarbij niet alleen aan wat je vandaag doet, maar ook aan de klant van de toekomst. Het is niet voor niets dat veel bedrijven transformeren van een product- naar een servicebedrijf.”
Je bedrijf toekomstbestendig maken
Wie toekomstbestendig wil zijn en blijven, moet meer doen dan alleen innoveren volgens Bossuyt: “Alleen als je als organisatie ook van binnenuit verandert, ben je klaar voor het volgende tijdperk. Bij DPG Media bijvoorbeeld ontwikkelden we daarom de Digital Academy: trainingen en coaching voor alle medewerkers. Van tactische SEO-trainingen tot sessies over marketingstrategieën.”
Je digitaal ecosysteem ontwikkelen en schaalbaar maken
Wil je je digitale landschap toekomstbestendig maken? Dan heb je volgens beide business developers solide en schaalbare technologie nodig. Die alsmaar complexere uitdagingen kan aangaan en zorgt voor een naadloze klantbeleving. De Graaf: “Het maakt ons niet uit welke technologie je kiest. Inmiddels, na alle overnames, hebben we bij iO alle technologieën in huis. En van oudsher hebben we veel ervaring met het goed neerzetten van een digitaal ecosysteem met bovengemiddelde service. Samen, in een team van digitale experts van de klant en iO, kijken we wat het best bij je ambities en infrastructuur past. Welke elementen we kunnen vernieuwen of welke systemen we kunnen koppelen om het geheel schaalbaar te maken.”
Als voorbeeld geeft ze PostNL: “Zij stonden voor de uitdaging om binnen vijf jaar van postbezorger uit te groeien tot een volledig gedigitaliseerde logistieke dienstverlener. “In 2009 vroegen ze ons, hun digitale partner, daarvoor een systeem en platform te bouwen met een naadloze klantervaring en vlekkeloze digitale dienstverlening. In 2014 sloot PostNL zijn laatste fysieke kantoor, zonder dat klanten het merkten. En door klanten online het gemak te bieden vanuit huis of kantoor te bestellen, vergrootte PostNL de klanttevredenheid en werd het klantenbestand uitgebreid tot maar liefst 6 miljoen actieve gebruikers.”
Je groei op een slimme manier versnellen
Met de juiste data leer je je klanten van haver tot gort kennen. Bossuyt: “Alleen met die inzichten kan je precies die campagnes en interacties creëren die opvallen bij je klanten en die hen met je organisatie verbinden. Digitaal kan daarin ondersteunen of zelfs de bovenhand voeren.”
“Het Belgische meubelbedrijf Van Hoecke maakt jaarlijks 800.000 unieke lades voor ambachtelijke meubelmakers en keukenbouwers”, illustreert De Graaf. “Samen met hen ontwikkelden we een digitaal platform, waarop klanten zelf kunnen bestellen wanneer ze dat willen. Na de bestelling wordt de productie automatisch aangestuurd. Inmiddels verloopt 70 procent van de orders digitaal. Maar daar houdt het nog niet op. Op alle lades staat een QR-code, die je kan scannen om direct een nieuwe la te bestellen wanneer deze ooit stuk gaat. Samen met Van Hoecke hebben we dus nagedacht over de toekomst en hoe hun digitale ecosysteem daarbij kan helpen. Op die manier groeit de relevantie van hun merk.”
Kristof Bossuyt is Business Development Director bij iO en Nina de Graaf Senior Business Developer bij de iO Campus Utrecht