• Michiel Verheij
  • 25 maart 2019

‘In 8 stappen je digital business goals realiseren, het kán’

Het is een complexe uitdaging: het nemen van de juiste stappen om je digital business goals te realiseren. Hierin zijn vele interne en externe factoren die belemmerend kunnen werken, waardoor acties vertraagd worden of zelfs uitblijven.

Het zijn de bekende vragen: welke digital marketingactiviteiten voer je uit, en wat is het juiste moment hiervoor? En hoe verhouden de verschillende digital tools zich met elkaar tot onze sales- en marketingdoelstellingen, en uiteindelijk de organisatiedoelstellingen? Een aanpak om meer helderheid en actiepunten te formuleren is een digital strategy roadmap.

Michiel Verheij - TRIMM
Wat is een digital strategy roadmap?
Een digital strategy roadmap is een manier waarbij we op basis van interne en externe analyse van o.a. de waardeketen, klanten, concurrenten, tooling gecombineerd met de organisatiedoelstellingen, een plan maar ook planning opstellen waarin verschillende stappen worden gedefinieerd die de organisatie kan nemen op digital (marketing) vlak. Op deze manier heb je volledig inzicht van al je activiteiten op gebied van digital, en kun je na deze 8 stappen goed zien welke acties je ondernomen hebt en welke er nog gemaakt moeten worden.

Een mooie tool is geen doel
We zien eigenlijk (te) vaak dat er stappen gezet worden op digitaal vlak die niet gefundeerd zijn binnen een breder kader. Het is natuurlijk fantastisch om een campagne op te zetten met een nieuwe marketingtool, maar is er ook voldoende nagedacht over de content(strategie)?

Het is jammer van tijd en geld als je marketing qualified leads worden niet opgevolgd, de juiste kennis niet in huis is voor de mensen die er mee moeten werken en/of scoringspercentage van de leads wordt niet teruggekoppeld door de sales. Daarmee zeggen we dan ook altijd: een mooie tool is geen doel. Sterker nog: digital is geen einddoel maar een prachtig middel dat dient bij te dragen aan de sales en marketingdoelstellingen, zodat de overkoepelende business en organisatiedoelen worden behaald. We adviseren daarom ook om goed te kijken welke middelen benut kunnen worden, alvorens over te gaan op aanschaf van een nieuwe tool.

Bepaling van doelstellingen
Het bepalen van de digital strategy roadmap vraagt dat de business en sales/marketingdoelstellingen bekend zijn. Uit deze bovenliggende doelstellingen rollen de digital (marketing) doelstellingen. Deze doelstellingen vormen de basis van een digital strategy roadmap. Let op, het is niet zo dat er één template is dat zich leent voor iedere organisatie. Het is namelijk zo dat de doelstellingen, samen met de markt, beschikbare tooling,content, capaciteit, digitale volwassenheid, tijdspad en budget bepalen welke stapper er wanneer, en op welk moment genomen moeten worden.

Verbinden van de punten
Wanneer de doelstellingen in kaart zijn gebracht, zien we vaak dat er meer begrip en inzicht komt in de digitale werkzaamheden. Hierdoor kunnen ze op hoger abstractieniveau met elkaar worden gekoppeld en verbonden zijn. Op deze manier kunnen er scherpe, weloverwogen keuzes worden gemaakt. Het blijft belangrijk om kritisch te blijven, dus herhalen we dezelfde exercitie jaarlijks.

Over de auteur

Michiel Verheij is werkzaam als Product Owner en Consultant bij TRIMM

Recente expert-content