Hoe pas je je marketingstrategie aan na de covid crisis?

Jules Pieters 9 juni 2020

De wereld maakt momenteel een ongekende gezondheidscrisis door: veel landen opereren in slowmotion, een groot deel van de wereldbevolking is nog steeds in lockdown, gezondheidssystemen staan zwaar onder druk…

En achter die gezondheidscrisis gaat ook nog eens een historische economische crisis schuil. Overheidsschulden en -tekorten zullen exploderen. Veel bedrijven halen het waarschijnlijk niet. De toekomst is onzeker en niets zal nog hetzelfde zijn… Toch is er ook licht aan het einde van de tunnel. De exit is in gang gezet en zal nog enkele maanden duren. We moeten de crisis overwinnen en ons voorbereiden op de toekomst. Hoe de wereld en onze samenleving er na deze pandemie zal uitzien? We hebben geen kristallen bol en kunnen de toekomst dus jammer genoeg niet voorspellen. Vooral omdat het om een nieuw virus gaat en er momenteel geen behandeling is noch een vaccin. Maar, er zijn wel bepaalde trends komen bovendrijven die ook in de toekomst belangrijk zullen zijn. Wat is er veranderd na deze crisis er en hoe ga je daar mee om als organisatie?

In deze nieuwe en uitdagende tijden zijn er winnaars en verliezers en hebben sommige traditionele merken moeite gehad met reageren. Sinds de corona crisis zijn onze relaties met verschillende merken veranderd, soms voorgoed en soms niet. Sommige merken lijken het moment waarin we leven te negeren en door te gaan alsof het ‘business as usual’ is, anderen hebben het beter gedaan om een relevante boodschap te creëren die zich duidelijker aanpast aan deze ‘nieuwe’ tijden: ‘We geven prioriteit aan bestellingen voor de frontlinie, dus wees geduldig, uw bestelling kan een dag of twee langer duren.  Of ‘we bieden nu gezelschapsspelen aan in plaats van kortingen op pretparken’.

Klanten slim en flexibel activerenMarketing automation is een geweldig hulpmiddel voor het verzenden van ‘massa’-e-mails, maar als de triggers en customer journeys niet actueel zijn, is het weinig effectief. In de afgelopen paar maanden is onze ‘normale’ wereld verdwenen en die oude gereedschappen en technieken die zo goed hadden gewerkt, kunnen nu achterblijven. Wanneer marketingautomatisering de juiste data en tooling biedt en het makkelijk en snel aanpasbaar is, dan zijn de berichten en campagnes wel relevant en geharmoniseerd en kunnen ze ook geruststellend en positief zijn. We moeten er allemaal voor zorgen dat we de wereld om ons heen begrijpen, zodat we onze communicatie kunnen aanpassen, met de juiste toon, de juiste boodschap en de juiste timing, om ervoor te zorgen dat we merken ontwikkelen die onze klant wil gebruiken en kan vertrouwen.

Actito heeft een e-book geschreven met adviezen van experts en voorbeelden van onze klanten om u te begeleiden en inspireren voor uw potentiële volgende strategie.

Hoe u uw automatische berichten en triggers aanpast, hoe u de valkuilen rond deliverability kunt vermijden, de verwachtingen van uw klanten kunt herzien, segmentaties kunt aanpassen, contact kunt houden met mensen wanneer het bedrijf is gesloten, blijf positief, kies de juiste kanaalmix en pas vraag en aanbod aan.

Klik hier om het gratis e-book te downloaden.

Over de auteur

Jules Pieters is Managing Director Netherlands van ACTITO