Hoe je echt verschil maakt op het gebied van klimaatverandering

We weten allemaal dat klimaatverandering de grootste uitdaging is waar we voor staan. Daarom is het belangrijk dat we over de hele wereld acties ondernemen. We zijn allemaal verantwoordelijk: overheden, bedrijven, investeerders en individuen.

Overheden maken ambitieuze beloftes als het gaat om klimaatacties, de Europese Green Deal is erop gericht om de EU klimaatneutraal te krijgen in 2050 en ook in ons eigen land is er meer dan ooit op politiek gebied aandacht voor duurzaamheid. Het bedrijfsleven speelt echter grote rol in de verduurzaming. Dit is hoe we dit bij Schneider Electric doen:

De producten en oplossingen die we bieden aan onze klanten
Bij onze klanten stijgt de vraag naar innovatieve technologieën die hen helpen efficiënter te werken, het gebruik van grondstoffen te minimaliseren en minder CO2 uit te stoten. Elektrisch vervoer of zonnepanelen zijn algemeen bekend. Maar het elimineren van het zeer schadelijke SF6-gas dat veel wordt gebruikt in elektrisch materiaal en industriële installaties, is nog erg onbekend. Daarom maken we bijvoorbeeld schakelmateriaal dat vrij is van SF6.

Samenwerken met andere bedrijven om klanten en leveranciers te verduurzamen
We worden steeds meer een adviseur voor onze klanten als het gaat om verduurzamen, in plaats van alleen maar een leverancier.

 

Dat betekent dat we steeds meer helpen om kansen te identificeren en duurzame oplossingen te implementeren. Daarnaast hebben we net een initiatief gelanceerd dat onze 1000 grootste leveranciers helpt om hun CO2-uitstoot te halveren in 2025 met digitale tools en datagedreven beslissingen.

Doelstellingen en de juiste medewerkers
Uiteraard is het belangrijk dat een bedrijf uiteindelijk zelf ook actie onderneemt en verduurzaamt. Dit vraagt om langetermijndoelstellingen op operationeel niveau, maar ook op het gebied van medewerkers die hieraan kunnen bijdragen. Daar heb je uithoudingsvermogen en strategische, meetbare doelstellingen voor nodig die je continu aanscherpt.

Daarnaast zijn er natuurlijk concrete acties nodig. Van trainingen tot bewustwording creëren bij je teams, tot aan lokale projecten en uitdagingen rondom energiebesparing en recycling.

Denk verder dan je neus lang is
Er gaat geen dag voorbij zonder nieuws over weer een nieuwe klimaatgerelateerde ramp, zo hebben we ook recent in Limburg ervaren. In november is er een nieuwe Climate Change Conference (COP26), waardoor de gesprekken over klimaatverandering het nieuws weer domineren.

Hopelijk geldt dat ook voor concrete acties door overheden en bedrijven. Waar wachten we nog op?

Over de auteur

Debby Slofstra is Country President van Schneider Electric in Nederland.