ANWB schakelt snel bij coronacrisis

Edwin Otto 27 maart 2020

Een virus! Normaal gesproken is dat onderdeel van een proces bij IT Operations van de ANWB. Snelle actie en voorzichtigheid is geboden.

Apparatuur wordt van het netwerk losgekoppeld, opnieuw ingespoeld en er wordt uitvoerig gezocht naar verdere besmetting of misschien worden er zelfs netwerkblokkades opgelegd. Maar dit keer zijn de rollen omgedraaid. Een voor de mens schadelijk virus is de wereld binnengedrongen met alle gevolgen van dien.

Het werk zo ‘normaal’ mogelijk door laten gaan

De ene overheidsmaatregel wordt door de andere ingehaald, dringende adviezen worden uitgegeven en de mensen zijn in de war. Waar doen we goed aan? Binnen de ANWB wordt dagelijks meerdere keren overlegd door een crisisteam en ondertussen werkt IT Operations hard door om het werk zo ‘normaal’ mogelijk door te kunnen laten gaan. Was het advies eerst nog: ‘Werk thuis waar mogelijk’, dit veranderde al snel naar ‘Kom vooral niet naar kantoor’. Dat is natuurlijk nodig en iedereen begrijpt dat, maar qua bedrijfsvoering is dat nog niet zo eenvoudig. De netwerkcapaciteit is initieel niet berekend op het thuiswerken door een groot deel van de medewerkers. Technisch staan we voor een uitdaging, wat doen we met telefonie. Hoeveel medewerkers kunnen er via een virtuele sessie werken en hoeveel middels een VPN-verbinding?

 

Samenwerkingstool wordt vervroegd uitgerold

Vooropgesteld is het natuurlijk zo dat thuiswerken niet voor iedereen is weggelegd, de Wegenwacht, lokale IT en andere ondersteuners die fysiek aanwezig moeten zijn, vitale functies zou Rutte het noemen. Maar voor de rest moesten we aan de slag. Met de hoogste prioriteit en de bijbehorende inzet is er gewerkt en inmiddels mag het resultaat er zeker zijn. Het hoofdkantoor is zo goed als leeg, de schoonmakers schrikken van een bezet bureau. Honderd mensen in een pand waar er een paar duizend inpassen, voelt vreemd. Maar dat betekent dat er veel thuisgewerkt wordt. Natuurlijk zijn er verbeterpunten, maar die zijn bekend en worden opgepakt. Zo zal onder andere de samenwerkingstool Microsoft Teams vervroegd uitgerold worden. Deze tool stond gepland voor het einde van het jaar, maar de basisfuncties om te kunnen chatten, online vergaderen en (video)bellen komen dankzij de inzet van IT op korte termijn beschikbaar.

Af en toe een kind of partner door het beeld

Het projectteam dat verantwoordelijk is voor de uitrol van de mogelijkheid tot het online vergaderen, chatten en videobellen met behulp van Teams en later de ‘Werkplek Refresh’, is nu al bezig met het vergaderen via Teams. Elke dag om 11.00 uur verschijnen de gezichten van collega’s in een thuissituatie op het scherm om de werkzaamheden door te nemen. En dat daar af en toe een kind of partner door het beeld komt, tja, dat hoort er natuurlijk bij. Hoe lang deze situatie nog gaat duren is bij niemand bekend. IT Operations gaat er in ieder geval alles aan doen om deze periode zo optimaal mogelijk te laten verlopen voor de ANWB-medewerkers.

Over de auteur

Profiel Edwin Otto – ICT Infra Beheerder bij de ANWB

Edwin Otto werkt als beheerder bij team FrontEnd, onderdeel van IT Operations bij de ANWB. Zijn rol op dit moment is voornamelijk een communicatieve, in een projectgroep die zorgdraagt voor ‘de nieuwe werkplek’. Met zijn technische kennis en communicatieve skills is hij de ideale spil tussen IT en de business.

www.werkenbijanwb.nl/it