Vodafone investeert de komende drie jaar 270 miljoen extra in zijn Nederlandse netwerk, onder andere in 4G en in geïntegreerde Unified Communications-diensten; noodzakelijk om zijn klanten voor te bereiden op de hyper-connected wereld waarin mobiel de spil wordt van werken en communiceren. Commercieel directeur zakelijke markt Alexander Saul licht toe.
Het extra beschikbare budget gebruikt Vodafone voor zijn FastForward-programma. Hiermee wordt zowel het mobiele netwerk (2G, 3G en 4G) alsmede het complete portfolio van vast en mobiel geïntegreerde en hosted oplossingen verder ontwikkeld en verbeterd. Vodafone onderstreept zodoende nadrukkelijk zijn van oudsher innovatieve karakter. De focus voor de zakelijke markt ligt, behalve op netwerkkwaliteit en dekking, op IP-gebaseerde integratie en convergentie van vast, mobiel en data (Unified Communications). Om hier concreet op in te spelen heeft Vodafone het modulaire One Business-concept geïntroduceerd, waarmee vaste en mobiele telefonie worden geïntegreerd, met voor elke organisatie en elke situatie een maatwerkoplossing. De klant kan kiezen uit verschillende scenario’s: een volledige mobiele omgeving, integratie van vast en mobiel op basis van een eigen telefooncentrale of volledige integratie op basis van cloudoplossingen, waarbij de PBX-functionaliteit wordt geleverd vanuit het Vodafone-netwerk. De klant kan het beheer zelf doen of laten verzorgen door Vodafone-professionals. Voorts werkt Vodafone samen met diverse strategische partners, waaronder Microsoft, zodat office-applicaties als e-mail, chat, presence, videoconferencing, documentsharing en collaboration ook binnen de One Business-oplossingen geïntegreerd kunnen worden. Belangrijk bijkomend voordeel van de geïntegreerde communicatieoplossingen zijn kostenbesparingen. Saul: “Met One Business zijn – naast de verbetering van de productiviteit en bereikbaarheid – aanzienlijke kosten- en beheervoordelen te behalen met de integratie van vaste- en mobiele-telecomdiensten. Veelal bellen gebruikers onderling gratis en indien men kiest voor een hosted oplossing, spaart een organisatie zowel de aanschaf als het beheer van een telefooncentrale uit. Met het gemak van één geïntegreerde oplossing, met één contract, één aanspreekpunt en één overzichtelijke kostenpost.”
Met Vodafone ontzorgd naar een hyper-connected toekomst
Hyper-connected, de nieuwe industriële revolutie
Als Saul de ontwikkelingen in perspectief zet, ontvouwt hij een vergaand scenario: “De wereld van werk en ondernemen verandert continu en steeds sneller. De ontwikkeling van de machine-to-machinetechnologie (M2M) in combinatie met alomtegenwoordige connectiviteit en geavanceerde data-analysetechnieken hebben een enorm effect op het bedrijfsleven en de samenleving. Wij zijn ervan overtuigd dat dit de voorbode is van een nieuwe industriële revolutie: de ‘connected’ revolutie. Om de kansen die deze transformatie met zich meebrengt te kunnen identificeren, zullen bedrijven opnieuw alle aspecten van hun organisatie moeten evalueren, zoals hun manier van werken en interactie met leveranciers, klanten en klantbeleving, medewerkers en interne processen. Maar bovenal gaat het om de wendbaarheid en snelheid die nodig zijn om te kunnen blijven concurreren in een hyper-connected wereld. Vodafone wil zijn klanten de controle geven over hun wereld. Wij stellen bedrijven in staat om continu in contact te blijven met alle partijen en personen die belangrijk voor ze zijn. We geven ze de mogelijkheden om hun klanten beter te bedienen en bedrijfsprocessen efficiënter en productiever te maken, zonder het overzicht te verliezen. Wij ontzorgen onze klanten niet alleen met onze vast-mobiel geïntegreerde diensten, onze hosted oplossingen en ons internationale netwerk, maar ook met de kennis en ervaring waarmee we ze adviseren en ondersteunen. Zodat zij zich kunnen focussen op hun bedrijfsdoelstellingen, klaar voor de toekomst en één stap voor op hun concurrenten.” Saul vervolgt: “De explosieve groei van de mobiliteit, gedreven door breedbandconnectiviteit en steeds slimmere devices, zoals met name smartphones en tablets, hebben een niet te onderschatten impact op alle aspecten van een organisatie. Deze ontwikkeling creëert kansen, maar ook uitdagingen. Medewerkers en klantinteractie worden steeds belangrijker in het bepalen van de bedrijfsstrategie. Of het nu bijvoorbeeld gaat om het aantrekken of behouden van goed personeel of om de interactie met de klant: alle bedrijven zullen rekening moeten houden met en zich voorbereiden op een toekomst waarin mobiel de kern is van werken en communiceren. Dit vergt een bredere kijk dan alleen middelen, implementatie of beheer; het gaat om luisteren naar de medewerkers, begrijpen in welke context de organisatie opereert en hoe de bedrijfsprocessen optimaal ondersteund kunnen worden. Om dan uiteindelijk een optimale vertaling te maken in een flexibele en toekomstvaste ICT-infrastructuur.”
Altijd de best passende oplossing
Saul: “Wij hebben onze roots in de mobiele wereld, van oudsher een heel innovatief segment. Vijftien jaar geleden betraden we als mobiele uitdager Libertel de Nederlandse markt. Nu hebben we 5,3 miljoen aansluitingen. Nieuwe producten en diensten vormen de basis van ons onderscheidende vermogen en daar investeren we dan ook enorm in. Innovatie zit in ons DNA. Vandaag de dag moet je voor integratie van vaste en mobiele communicatie een visie en oplossingen hebben. Wij bieden een portfolio van geïntegreerde communicatieoplossingen waarbij we zowel mobiele als vaste en spraak- en dataoplossingen aan elkaar koppelen en indien gewenst kunnen beheren. Uitgangspunt is onze ‘always easiest’-strategie: maatwerk en flexibiliteit gecombineerd met gebruiksgemak. Dit resulteert voor iedere organisatie in altijd de best passende en gemakkelijk te implementeren en te gebruiken oplossing.”