Schaalgrootte is de vijand van een klant, stelt Mecx Kooij, Directeur Pensioen en Leven van Generali. Bij Generali heeft de klant de voordelen van een wereldspeler, gecombineerd met lokaal ondernemerschap. “Wij denken in relaties, niet in contracten.”
Bij binnenkomst bedanken we allereerst Mecx Kooij en Ineke Leemans, Manager Leven Collectief bij Generali, voor de parkeerplaats met ons persoonlijke naambord. Dit kenden we nog niet! Vervolgens schuiven we aan tafel voor een interessant gesprek. Kooij neemt het woord: “Persoonlijk, oplossingsgericht en gedreven zijn onze drie kernwaarden. Maar je hebt als onderneming alleen iets aan kernwaarden als ze in de hele organisatie ingebed zijn én iedereen er ook naar handelt.”
Leemans licht dit toe aan de hand van de ontstaansgeschiedenis van de organisatie: “Generali verzekeringsgroep maakt als zelfstandige en solide financiële dienstverlener deel uit van de wereldwijd actieve Generali Group. Dit toonaangevende concern is sinds zijn ontstaan in 1831 uitgegroeid tot een van de grootste financiële multinationals in de wereld en behoort in Europa tot de top drie van verzekeraars. De Generali Group heeft een zeer sterke financiële positie en staat borg voor solvabiliteit, stabiliteit en betrouwbaarheid. Een op de vier Europeanen heeft ten minste één verzekering ondergebracht bij Generali.”
Kooij vervolgt: “Onze kracht is dat de meeste grote partijen slechts groot zijn tot aan de landsgrens. Generali is Europees groot en in Nederland een flexibele, ondernemende club. De klant heeft bij ons niet het nadeel van schaalgrootte. Ik denk dan bijvoorbeeld aan procesfabrieken en ‘one size fits all’-oplossingen. Zij hebben gewoon een heel andere werkwijze die niet te vergelijken is met de onze. Als wij naar onze klanten luisteren, dan horen we de klant. Een klant wil een collectief pensioen en wij willen collectief het beste voor de klant. Bij ons vind je specialisten die verantwoordelijk zijn voor de hele keten. Ofwel: wij denken niet in afdelingen, maar in verantwoordelijkheden voor de klant. Generali kent slechts drie lagen: medewerkers, managers en directie. Deze werkwijze maakt ons toegankelijk en bereikbaar. Maar dat kunnen we zelf gemakkelijk zeggen; beter is het van een klant te horen.”
Service
Kooij en Leemans voegen direct de daad bij het woord. Ze vragen General Motors (GM) om een referentie. Nel Kapsenberg, Manager Human Resources & Development OPEL Benelux, onderdeel van GM, vertelt over haar ervaring met de verzekeraar: “Met Generali praat je een op een. En dat gaat ook nog eens vlot en duidelijk. Ze doen simpelweg wat ze toezeggen. En dat heb je echt nodig als het gaat om een pensioenregeling. Dat wil je voor jezelf en voor al jouw deelnemers.”
Ze vervolgt: “Natuurlijk is goed overleggen en onderhandelen in de aanloop naar een collectief pensioen hartstikke belangrijk. Maar als die regeling er is, wil je juist ook dat wijzigingen snel en foutloos doorgevoerd worden. En dat je bij vragen snel en adequaat antwoord krijgt. Dat krijg je allemaal bij Generali. Op de manier die jij voorstaat en volgens de afspraken die jij wilt. Gewoon doen wat je zegt en afspreekt, én weten waar je ’t over hebt – daarvoor ben je bij hen aan het juiste adres. En om daar te komen heb je geen navigatie nodig. Mijn vaste aanspreekpunt is er altijd voor mij. Hij reageert snel en afdoende op alle vragen en verzoeken. Waar het dan ook om gaat binnen onze collectieve pensioenregeling bij Generali!”
Zowel bij Leemans als bij Kooij ligt er een glimlach op het gezicht. Kooij: “Zo zie je maar. Strategie en producten zijn te kopiëren. Maar gedrag is niet te kopiëren. Ons gedrag, dat is ons wezenlijke onderscheidende vermogen. Samen met de kennis die we in huis hebben. Met dit gedrag organiseren we onze dienstverlening om de klant heen. Daar zijn wij goed in. In dit onderscheidende vermogen ligt de toegevoegde waarde voor de klant. Je ziet dit dagelijks terug tot in onze bediening en service.”
Focus
“Als Generali zullen we altijd transparant blijven werken. Pensioenen, daar zijn we sterk in. Collectief of voor het individu. Ook in de toekomst houden wij onze focus op de behoefte van de klant. En op het voldoen aan die behoefte. Dat doen we op onze eigen oplossingsgerichte wijze. Wij spelen natuurlijk in op de veranderende wetgeving: onze oplossingen zullen hierop aansluiten. Maar onze manier van werken blijft hetzelfde. Wij blijven sturen op ons specialisme. De wens van de klant is hierbij leidend, niet het systeem. Generali sluit aan op de administratie van onze klanten. Daarom is samenwerken voor ons een gegeven: met consultants, intermediairs en werkgevers. Onze kennis, ervaring en relaties komen ook hierin samen. Wij zijn als gespecialiseerde pensioen- en inkomensverzekeraar voor grote kantoren een betrouwbare en financieel stabiele partner. Een mooie naam is leuk, maar wij worden écht blij van een trouwe klant.”
Bij het vertrek schudt Kooij ons vriendelijk de hand en geeft ons een verrassing mee voor onderweg. “Uw Generali”, voegt hij eraan toe.