Je kunt geen krant openslaan of website openen, of het gaat over AI. Meestal over de enorme kansen, zoals efficiënter werken, kosten besparen en betere analyses maken. De keerzijden blijven vaak onderbelicht. Herman Weessies benadrukt dat het gevaarlijk is als je je niet op deze risico’s voorbereidt. “Dagelijks verschijnen er nieuwe AI-technologieën die wereldwijd door bedrijven worden omarmd. Logisch, want AI is nodig om producten te verrijken en processen te versnellen. Dat doen wij bij SnelStart ook. Maar om toekomstbestendig en veilig te blijven, moet je je ook wapenen tegen de risico’s en keerzijden van AI.”
Als concreet voorbeeld noemt Weessies de technologie die SnelStart gebruikt om inkoopfacturen te analyseren en te boeken. “In totaal verwerken onze klanten tientallen miljoenen inkoopfacturen per jaar. Zo’n 20 miljoen inkoopfacturen worden alleen al met onze eigen OCR-technologie verwerkt. We moeten ons realiseren dat het hier in principe om bedrijfsgevoelige informatie gaat. Je inkoopprijzen wil je niet op straat hebben liggen, toch? Dus alleen al in dit relatief eenvoudige voorbeeld dat steeds meer gemeengoed wordt, is het van enorm belang om betrouwbaarheid én veiligheid van data te garanderen.”
‘Je moet je ook wapenen tegen de risico’s en keerzijden van AI’
AI maakt cybercriminelen effectiever
Zo komt Weessies bij een andere keerzijde van AI: ook cybercriminelen zetten deze technologie in. Bedrijven moeten zich daarom voorbereiden op méér en verfijndere cyberaanvallen. “Voorzorgsmaatregelen zijn essentieel. Klanten moeten ervan uit kunnen gaan dat hun gegevens in veilige handen zijn. Bij SnelStart waarborgen we dat natuurlijk onder meer met firewalls, antivirusprogramma’s en veiligheidsupdates. Strikte toegangscontroles en 24/7 monitoring zorgen voor snelle detectie van veiligheidsrisico’s. Ook gaan we volledig over op werken in de cloud, om onze klanten de veiligst mogelijke digitale omgeving te bieden. Maar dit is allemaal nog maar de basis van de basis, een set van hygiënefactoren aan wie het niemand mag ontbreken.”
Zorgvuldig omgaan met klantgegevens zit in het DNA van SnelStart, een van oorsprong Texels familiebedrijf dat het micro- en kleinbedrijf bedient met intelligente software die écht tijd bespaart. Het bedrijf werd groot als leverancier van boekhoudsoftware en maakt hiermee ruim 150.000 klanten blij. De software breidt zich in rap tempo uit tot een applicatie waarin ondernemers en boekhouders de meest uiteenlopende financiële en fiscale handelingen kunnen doen. Van hr, orderbeheer en crm tot fiscale en bankzaken.
Belangrijk voor het waarborgen van de compliance is het toezicht van De Nederlandsche Bank (DNB). SnelStart heeft een PSD2-vergunning van DNB waarmee het veilig betalingsverkeer kan faciliteren. Daarvoor moet het aan strenge eisen voldoen. Daarom omarmt SnelStart de ISO 27001-certificering. Door zich te houden aan dit internationale normenkader verplicht SnelStart zichzelf om de informatiebeveiliging voortdurend scherp te houden.
Klant voorop: van telefonie tot cloud
“Alles draait bij ons om de klant”, vervolgt Weessies. “Daarmee is SnelStart groot geworden.” Zeker zetten ze bij SnelStart chatbots en moderne technologieën in om de klant te helpen. Maar het bedrijf investeert juist ook extra in de telefonische klantenservice. “Onze klanten geven aan dat ze het liefst echte mensen spreken. Dan zorgen we daarvoor. En we hangen pas op als hun probleem is opgelost.”
Bij het adopteren van innovaties en waarborgen vraagt SnelStart zich voortdurend af in hoeverre de klant daarmee geholpen is. Als het niet makkelijk, snel en veilig is, gaat het product terug naar de tekentafel. “En als je in deze tijd de beste voorwaarden voor veiligheid wilt scheppen, kom je vanzelf uit bij de cloud. Een cloudomgeving biedt de allerhoogste veiligheidsstandaard en dát is wat we onze klanten willen bieden.”
Klaar voor veilige toekomst
Met de bouw van volledig vernieuwde applicaties is SnelStart klaar voor een veilige toekomst, benadrukt Weessies. “Data is bij ons top of mind. Voor de allerhoogste databescherming heb je als bedrijf vaak ook het bewustzijn en de medewerking van klanten nodig. Zelfs de beste beveiligingsmaatregelen zijn nutteloos als de gebruiker onzorgvuldig met zijn wachtwoord omgaat. Een eenvoudige, maar doeltreffende manier die we van onze klanten vragen is om multifactorauthenticatie (MFA) te gebruiken. Zo creëer je samen met je klant de veiligst mogelijke digitale omgeving.”
- FD de wereld in 2025
- Harry van Brandenburg
- Charles Poorter
- Download artikel