Met zijn wereldwijde netwerk vormt Mastercard een spin in het web dat betaaltechnologieën aan elkaar koppelt. Een belangrijke rol, want inmiddels vindt een steeds groter deel van de retailaankopen online plaats. “We blijven innoveren om de steeds slimmere criminelen voor te blijven. We zoeken altijd de balans tussen het gemak voor de consument en het veilig blijven houden van betalingen”, stelt Van der Schoot.
‘We blijven innoveren om de steeds slimmere criminelen voor te blijven’
De grote vraag is, weet hij: hoe zorg je dat online betalingen én betrouwbaar én toegankelijk zijn voor alle consumenten? “Je hebt te maken met jongeren die met een mobiel in de hand zijn geboren, maar ook met mensen voor wie betalen met een kaart al een grote stap is.” En er komen steeds meer betaalmogelijkheden bij in de check-out van een webwinkel, maar wat wil de consument nu echt? Daar deed Mastercard in samenwerking met Betaalvereniging Nederland onderzoek naar. Een zeer relevante vraag als je weet dat 27% van de consumenten het online gevulde winkelwagentje verlaat bij een te complexe of trage check-out. Het streven is dus minder afhaakmomenten.
Click to Pay
Mastercard introduceert daarom in 2025 niet alleen de Debit Mastercard (als vervanging van Maestro), maar komt ook met de betaaloplossing Click to Pay. Het intoetsen van een kaartnummer is niet meer nodig: je registreert je een keer met naw- en bankgegevens, waarna deze worden ‘getokenized’. Daarna kan de consument in één klik een betaling afronden.
Tokenization 2030
Het nog veiliger maken van betalingen gebeurt door tokenization, waarbij gegevens als het kaartnummer zijn versleuteld (alleen een specifieke winkelier kan die ontsleutelen). Deze tokenization zal steeds verder gaan, stelt van der Schoot. “In 2030 zal dit de standaard zijn voor transacties in de hele keten. Daarnaast zullen biometrische (gezichts)herkenning en fingerprints, zoals Apple die al toepast, in de toekomst worden gekoppeld aan betalingen.”
Een andere trend is het persoonlijker maken van betalingen. “Door klantvoorkeuren op te slaan kun je aanbiedingen doen die bij die consument passen en in een chatomgeving kun je direct communiceren.” Persoonlijker, veiliger en makkelijker – daar gaat het om, volgens Van der Schoot. “Afrekenen is niet het leukste onderdeel van (online) winkelen. Toch willen wij dat mensen kunnen betalen met een glimlach op het gezicht.”
- FD de wereld in 2025
- Arthur Lubbers
- Maarten de Kok
- Download artikel