Deze ‘technologieopenheid’ is volgens Brons niet alleen een manier om klanten meer keuze te bieden, “maar het vormt ook de pijler onder onze visie op duurzaamheid. De klantbehoeften en omstandigheden over de hele wereld zijn te divers om alleen elektrische auto’s te bouwen. In sommige landen kun je juist met de nieuwste generatie verbrandingsmotoren de CO2-uitstoot omlaag brengen.”
‘Onze eerste iFACTORY in Hongarije is emissievrij, een forse stap in duurzame productie’
Dit doel wordt ondersteund door de strategie om met hun nieuwe ‘Neue Klasse’-voertuigen te focussen op ‘Electric First, Secondary First en Digital First’. Dit betekent dat BMW niet alleen elektrische auto’s bouwt, maar dat die ook een zo laag mogelijke ecologische voetafdruk hebben, door toepassing van zo veel mogelijk gerecyclede materialen en door de hele keten te verduurzamen. Zowel bij de duizenden toeleveranciers als in de eigen productie. Dit terwijl men maximaal werkt met digitale technieken.
Digitale fabriek
Voordat we over de fysieke auto’s spreken, gaat de CEO in op digitalisatie. “Een voorbeeld is de bouw van onze eerste ‘iFACTORY’ in Hongarije die volgend jaar gaat draaien. Die bestaat al volledig in de metaverse, inclusief alle processen om te testen en optimaliseren voor maximale efficiëntie. Dankzij vele innovaties is de fabriek emissievrij en daarom een blauwdruk voor alle andere dertig BMW Group-fabrieken. Zo zetten we een forse stap in duurzame productie.”
Brons meldt dat duurzaamheid geen nieuw concept is: in 1973 stelde BMW als eerste autofabrikant een milieumanager aan. In 2000 werd duurzaamheid officieel verankerd in de bedrijfsstrategie als een ‘guiding principle’. “De focus op duurzaamheid leidde onder meer tot de introductie van de BMW i3, onze eerste volledig elektrische auto, met maximale nadruk op duurzame productie.”
Circulariteit
Die manier van denken kreeg een vervolg in het streven naar circulaire productieprocessen. “Twee jaar geleden stelden we de Vision Circulair voor, een visie op de BMW van 2040 die volledig bestaat uit gerecyclede materialen en die ook nog eens makkelijker te demonteren is. Zo verminderen we de noodzaak om grondstoffen te delven.”
In lijn met deze visie investeert BMW voor de eerdergenoemde Neue Klasse in de bouw en ontwikkeling van een nieuwe generatie accu’s, die meer efficiëntie en prestaties bieden. “Dit resulteert in 30% sneller laden, 30% meer bereik en 25% meer efficiëntie, naast een reductie in het gebruik van kobalt tot slechts 10% in de huidige generatie accu’s”, zegt Brons trots. En ook hier besteedt de fabrikant aandacht aan de ESG-doelen. “We monitoren ter plekke de arbeidsomstandigheden bij de mijnen.”
Verschillende aandrijflijnen
De toekomst van BMW ligt volgens Brons weliswaar in elektrificatie, “maar dit betekent niet dat we uitsluitend elektrische voertuigen produceren.” BMW hanteert een strategie van technologieopenheid, waarbij alle aandrijflijnen nog steeds worden ontwikkeld en ondersteund. Dit betekent dat er naast elektrische auto’s ook benzine-, diesel-, plug-in hybrides en vanaf 2028 zelfs waterstofaangedreven modellen beschikbaar blijven. Brons: “Deze strategie is gebaseerd op het idee dat de overgang naar volledig elektrisch rijden wereldwijd niet in hetzelfde tempo verloopt. BMW kan flexibel inspelen op de vraag naar verschillende aandrijflijnen en snel overschakelen naar volledig elektrische productie wanneer de markt er klaar voor is.”
Digitale oplossingen
Eén aspect blijft echter onveranderd: “Al onze auto’s zijn zo ontworpen, dat ze blijven aanvoelen als een BMW, ook de elektrische. Voor BMW is het belangrijk dat, ongeacht de aandrijflijn, een BMW rijdt als een BMW. Het rijgedrag, de beleving en de kwaliteit van de voertuigen blijven centraal staan.” Daarbij worden geavanceerde digitale oplossingen ingezet. “De auto’s krijgen een vernieuwde gebruikerservaring met een nieuw type dashboard en interactie.”
Dat uit zich ook op andere manieren. “In samenwerking met steden zoals Rotterdam hebben we ‘Electric City Drive’ ontwikkeld, waarbij plug-in hybrides automatisch overschakelen op elektrische aandrijving wanneer ze stedelijke gebieden binnengaan”, legt Brons uit. “Dit zorgt ervoor dat daar de uitstoot wordt verminderd, zonder dat de bestuurder zelf actie hoeft te ondernemen. Deze technologie wordt inmiddels in 150 steden in Europa en Amerika toegepast.”
Eigen koers
Duurzaamheid blijft een kernpunt in BMW’s strategie; de technologieopenheid die het merk hanteert, is de kracht van zijn duurzame aanpak. Door vooruit te kijken en zich aan te passen aan de veranderingen in de markt, blijft BMW zijn eigen koers varen, met de consument en de planeet in gedachten.
- SD400 2024
- Mels Dees
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel