Fabrique is een strategisch digitaal bureau dat met design het verschil maakt. “Bij digitalisering is er een spanning tussen eindgebruiker en organisatie”, zegt strategisch directeur Pieter Jongerius. (links op de foto naast collega directieleden Matthijs Klinkert en Erik van der Meer) “We brengen deze belangen samen, in digitale producten zoals websites en apps. Om echt te vernieuwen nemen we alle factoren mee: user experience, merkstrategie, visuele identiteit, techniek, organisatie: noem maar op. Hoe complexer de uitdaging, hoe leuker. We doen dit voor verschillende sectoren, zoals finance, health en musea, zowel B2C als B2B.”
Fabrique helpt bedrijven onder andere met hun e-commerce, een bijzonder competitieve markt waarin het moeilijk is om concurrentievoordeel te behalen. “Wij helpen partijen als IKEA, HEMA en Independer het verschil te maken met hun online merkbeleving en gebruikerservaring, zodat hun conversie stijgt. Ons design is onderscheidend, maar altijd resultaatgericht. Of het nu gaat om een nieuwe private banking dienst van de ABN AMRO of een website zoals Below The Surface, waar je kunt verdwalen tussen 700.000 archeologische vondsten van de Amsterdamse Noord-Zuidlijn: de experience moet geweldig zijn en de resultaten navenant. Aan luchtkastelen doen we niet.”
Fabrique levert niet alleen de producten zelf. “Voor klanten die willen werken aan hun capabilities bieden we designconsultancy, zodat ze de kracht van design in hun organisatie verankeren en tot wasdom laten komen. We helpen met het adopteren van innovatieve werkwijzen. We waren de eerste in bijna heel de wereld die scrums gebruikte voor design, ook deden we al designsprints voordat ze zo genoemd werden. Intensieve en openhartige samenwerking, dat is Fabrique op z’n best.”
- Emerce 100 - 2019
- Josee Koning
- Download artikel