Data uit diverse bronnen vertalen naar bruikbare inzichten en optimale klantervaringen? Het in 1999 als e-mailservice gestarte Dotdigital brengt met analyses, dashboards en acties multichannel marketing automation binnen bereik.

“Bedrijven kunnen met Dotdigital op het juiste moment, met de juiste boodschap en via het juiste kanaal communiceren”, vertelt Niels Kolijn, verantwoordelijk voor het partnernetwerk in de Benelux. “We zijn wereldwijd het leidende platform om datagestuurd frictieloze en relevante ervaringen te realiseren.”

In Kolijns partnernetwerk zitten e-commerce- en digitalmarketingbureaus, die dankzij Dotdigital effectieve marketing automation kunnen realiseren voor hun klanten. “Van creatief ontwerp tot strategische keuzes rond inhoud, kanalen en integraties met andere software.”

Integratie

Dotdigital is sterk gericht op integratie met veelgebruikte backofficesystemen. Aan de product-, klant- en transactiedata van bijvoorbeeld een webshop voegt het platform gedragsdata toe, zoals geopende e-mails, klikgedrag, chatconversaties en sms-contact. Kolijn: “Dit levert inzichten op die eenvoudig kunnen worden omgezet in gerichte acties: retentie via loyaliteitsprogramma’s, aanzet tot een eerste of volgende aankoop, vrienden uitnodigen of evenementen bijwonen.”

Marketeers mogen deze ‘first party data’ doelgericht inzetten: “Een bericht als er iets is achtergebleven in de winkelwagen of als een gezocht product weer op voorraad is. Of inactieve klanten bewegen tot actie. Dotdigital bewijst z’n waarde op kritieke momenten.”

Dotdigital ontwikkelt zich continu om aan de veranderende behoeften van marketingafdelingen te voldoen. “In deze evolutie is het CXDP de volgende stap: een digitale omgeving met customer-data-platformmogelijkheden waarbij de marketeer zelf aan het stuur staat.”

Recente stories