‘Wij zíjn nieuw internet’

‘Wij zíjn nieuw internet’

‘De passie om te pionieren vormt het DNA van ons bedrijf’

Opdrachtgevers helpen hun media innovatief en functioneel in te zetten. Altijd helder en creatief, zowel in vorm als inhoud. En meestal een tikkeltje eigenzinnig. Dat is Freshheads. Het jonge bedrijf ambieert een toppositie in de markt voor bureaus die zich met nieuw internet bezighouden.

Freshheads is een jonge en innovatieve onderneming die zich focust op nieuw internet. “Bedrijven en organisaties die met hun website op een vernieuwende manier hun doelgroep willen bereiken, zijn bij ons aan het juiste adres”, verklaart algemeen directeur Wout Withagen. “Wij kunnen voor hen het gehele traject verzorgen, van concept en ontwikkeling tot aan het eindproduct: een gebruiksvriendelijke, innovatieve oplossing waarbij topdesign en kwalitatief hoogstaande techniek worden gecombineerd. Daarmee houdt het niet op, want we blijven een product altijd doorontwikkelen, zodat het jaren meekan. In onze filosofie is een product nooit af.” Volgens Withagen streeft Freshheads naar een goede match met zijn klanten. “Hoe leuk we het ook vinden om met nieuwe toepassingen te werken; we moeten wel geloven in de doelstelling van een prospect”, vertelt hij. “Als een bedrijf bijvoorbeeld social media in wil zetten, terwijl zij hun doelen op dat gebied nog niet duidelijk hebben gedefinieerd, dan moeten ze daar eerst mee beginnen. In onze optiek is nieuw internet geen doel op zich, maar kan het een middel zijn om je doelstellingen te realiseren. Maar als we die match hebben met een klant en zo toegevoegde waarde kunnen bieden, dan gaan we er vol voor. Ons team werkt vanuit passie voor het vak; het bestaat uit vakidioten die streven naar de perfecte functionaliteit die ze als gebruiker zelf ook willen ervaren. Het resultaat mag er zijn. Kijk maar naar onze portfolio: er staan bepaald niet de minste projecten in.”

Gecontroleerde groei

Freshheads werd acht jaar geleden op een zolderkamer opgericht door joost Gielen en Sjoerd eikenaar. Het bureautje werkte voornamelijk voor opdrachtgevers in het mkb, maar zette daarnaast zelf verschillende start-ups op. “niet al die start-ups sloegen commercieel aan”, blikt operationeel directeur Michiel van Hulst terug. “zo probeerden we in de pionierstijd, zo’n vijf jaar geleden, een internetadresboek te maken voor diensten als Hyves, Cu2, MSn, Friendster en Facebook. Die poging mislukte, maar onze innovatieve toepassing van nieuwe technieken trok wel de aandacht van een aantal grote bedrijven. Dat leidde onder meer tot de opdracht om het ontwerp te maken voor Dutch Cowboys 5.0, een van de grootste blogs van nederland. Omroep TROS was zo onder de indruk van het resultaat, dat ze ons vroegen voor de pitch van eenVandaag.nl. en dat terwijl de aanmelding eigenlijk al gesloten was. We wonnen die pitch.” De afgelopen jaren groeide Freshheads flink door. De omzet verdubbelde in 2008 en 2009, net als de personele bezetting. Met deze nieuwe werknemers, door beide directeuren omschreven als jonge en enthousiaste groeibriljanten, beschikt het internetbureau nu over dertig ondernemende professionals. Tijd om even pas op de plaats te maken, legt Van Hulst uit. “We leggen de nadruk weer op innovatie, zodat we op het gebied van nieuw internet voorop kunnen blijven lopen. Die passie om te pionieren vormt immers het DNA van ons bedrijf. Innovatie vereist echter wel veel energie en lef. zeker omdat we er commercieel een succes van willen maken. toch zijn we niet bang om een start-up te zien mislukken, omdat er altijd iets nieuws uit het leerproces tevoorschijn komt wat wél werkt. zo groeide onze voormalige start-up Werkspot.nl uit tot een zelfstandige bv.” Ook al is Freshheads een relatief jonge onderneming, het bedrijf heeft inmiddels veel ervaring opgedaan in het rendabel uitwerken van creatieve concepten. Volgens Withagen is het essentieel om daarbij met een open blik de ontwikkelingen in de markt te blijven duiden. “zo zullen ‘old school’-televisiereclames sterk afnemen ten faveure van de social media”, voorziet hij. “De jonge generaties zitten steeds minder voor de buis. Als ze al films of series kijken, doen ze dat online. en natuurlijk besteden ze veel tijd aan twitter, Facebook of Hyves. Social media bieden een enorme marketingpotentie, die tot nu toe slechts mondjesmaat ontgonnen is. We hebben echter met proven concepts onze klanten geholpen om online grote delen van hun specifieke doelgroep te bereiken. Deze campagnes leidden aantoonbaar tot een hoge conversie. en dat tegen fors lagere tarieven.”

Nieuw internet

Recentelijk bracht Freshheads het zelf ontwikkelde Dialogs op de markt, een tool voor webcare. “Met Dialogs monitor je wat er over je bedrijf en product getweet of geblogd wordt veel gerichter en sneller dan via een zoekactie op Google. Bovendien kun je vanuit deze tool direct reageren naar de gebruiker, zodat eventuele problemen niet escaleren. Ideaal voor klantenbinding dus. We kregen veel positieve reacties van de ondernemingen die deze tool gratis voor ons wilden testen in ruil voor feedback. Ik verwacht dat Dialogs over ongeveer drie jaar standaard door bedrijven gebruikt wordt. Maar dan werken wij alweer aan een toepassing die later een trend zal worden. nóg nieuwer internet bijvoorbeeld”, lacht Van Hulst.