Je gaat als bedrijf niet zelf een-op-eenverbindingen leggen met eHerkenning, iDIN, DigiD en andere identificatiemiddelen, maar je legt een koppeling naar ons en wij ontzorgen je daarin. Je legt dus een verbinding met ons platform en je kiest op welke manieren jij wilt dat mensen bij jou kunnen inloggen. Wij zorgen voor de rest.”
Ieder identificatieplatform maakt gebruik van eigen protocollen. Deze hoeft men dankzij Connectis niet allemaal meer te kennen. De Bruijn noemt als voorbeeld een gemeente. “Die krijgt al snel te maken met minimaal DigiD, eHerkenning, inloggen met gebruikersnaam en wachtwoord en mogelijk ook iDIN. Dit allemaal ondersteunen is een technische uitdaging. Wij bieden een koppeling aan met onze identity broker, waardoor veel werk en beheer uit handen wordt genomen.”
Europa
Kort en eenvoudig gezegd: Connectis vereenvoudigt het inloggen. Het bedrijf doet dit met vijftig werknemers, vanuit twee kantoren: een in Rotterdam, de ander in Boekarest (Roemenië), waar vooral softwaredevelopers werkzaam zijn. Connectis heeft zich tot nu toe vooral gericht op de Nederlandse markt, maar wil in 2019 verder uitbreiden in Europa. De Bruijn: “Dit jaar is de Europese eIDAS-verordening van kracht geworden. Het komt erop neer dat je als Nederlander ook in Spanje met je DigiD een parkeervergunning moet kunnen aanvragen bij de lokale gemeente. En omgekeerd moeten de gemeenten in Nederland de inlogmiddelen van de andere EU-landen accepteren.”
Hij vervolgt: “Nederland loopt voor op dit gebied en wij hebben al behoorlijk wat kennis hierover opgebouwd. Dit willen we nu verder in Europa gaan inzetten. Ons doel is hét platform in Europa te worden om veilig en eenvoudig in te loggen.”
Kansen
Om dit te bereiken moet Connectis zo veel mogelijk IdP’s in Europa ondersteunen. De Bruijn: “Zodra een dienstverlener een inlogbehoefte heeft, moet hij weten dat hij die via ons kan regelen. Het is dus voor 2019 ons doel om de koppelingen met die IdP’s voor elkaar te krijgen.”
Connectis heeft in de loop der jaren een reputatie opgebouwd, zeker in Nederland, waardoor men in de thuismarkt weet dat je hier moet zijn voor online identiteitsmanagement. “Dit is de basis waar we verder op willen groeien”, zegt De Bruijn. “Hiermee kunnen we de Europese markt op en diensten aanbieden die er nog niet zijn. Dit biedt enorm veel kansen. Want zo’n compleet platform als wij aanbieden, dat vind je nergens.”
- FD De Wereld in 2019
- Tim de Vogel
- Maarten de Kok
- Download artikel