Wij doen ’t gewoon!

Wij doen ’t gewoon!

‘Wij willen het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk maken’

KPN is uitgegroeid tot een totaalleverancier van ICT-diensten. Het portfolio wordt voortdurend uitgebreid met nieuwe services die klanten ondersteunen bij het behalen van hun zakelijke doelstellingen. Het bedrijf heeft daarvoor de kennis en de technologie in huis. KPN levert klanten waar ze om vragen.

KPN breidt voortdurend zijn toch al omvangrijke portfolio van vaste, mobiele en ICT-diensten uit. De breedte en reikwijdte van het dienstenaanbod waarborgen dat zowel grootzakelijke bedrijven als organisaties in het midden- en kleinbedrijf ruimschoots aan hun trekken komen. In de afgelopen jaren heeft Nederlands bekendste telecommunicatiebedrijf zich ontwikkeld tot een van de grootste dienstverleners die hun klanten ondersteunen in al hun ICT-behoeften. “KPN is inmiddels een vertrouwde totaalleverancier van praktische en geavanceerde ICT-diensten”, zegt Louis Rustenhoven, die bij KPN verantwoordelijk is voor de marketing en sales voor de zakelijke markt. “Uiteraard ondersteunen we mobiel werken met smartphones, en zorgen we voor veilige (internet)toegang tot bedrijfsgegevens. Het is ons doel om in alle bestaande – en toekomstige – wensen en behoeften van bedrijvig Nederland te voorzien. We zijn in business om bedrijven oplossingen en gemak te bieden.” KPN heeft alle technologie en kennis in huis om ondernemingen de juiste producten en diensten te leveren die ze nodig hebben om zowel vast als mobiel te kunnen bellen, e-mailen en internetten. “Maar inmiddels is het welbekend dat wij veel verder gaan met onze dienstverlening dan alleen bellen en het leveren van internettoegang”, benadrukt hij. “Wij willen de complexiteit van ICT bij onze klanten weghalen, zodat ze zich kunnen richten op het behalen van hun zakelijke doelstellingen, in plaats van zich zorgen te maken over hun applicaties en datanetwerk. Bovendien zijn dan ook de hoge kosten van een eigen IT-afdeling van de baan, omdat ze die aan ons hebben overgedragen.”

Kwaliteit en kosten

De outsourcing van ICT-diensten aan KPN is aanwijsbaar kostenefficiënt, maar kostenbesparing is niet het enige motief om voor KPN als partner te kiezen. Bedrijven kiezen ook voor KPN vanwege de kwaliteit en betrouwbaarheid van de dienstverlening. Het groeiende marktaandeel in een uiterst competitieve omgeving bewijst het succes van de onderneming. De in de organisatie alom aanwezige kennis en ervaring, professionaliteit, stabiliteit en continuïteit zijn evenzeer belangrijke argumenten in het besluitvormingsproces. Bovendien werkt het bedrijf samen met een aantal vooraanstaande businesspartners, zoals Microsoft, Citrix en F-Secure, die elk op hun eigen vakgebied prominente rollen spelen. “Wij maken gebruik van hun expertise om onze dienstverlening te verdiepen en te verbeteren, en samen introduceren we vele nieuwe producten en diensten die onze klanten helpen bij het efficiënt en doelgericht uitvoeren van hun bedrijfsprocessen”, vertelt Rustenhoven. “Managers willen gewoonweg dat hun medewerkers zonder problemen kunnen blijven werken.” Remote beheer van de werkplek en het bedrijfsnetwerk door KPN waarborgt dan ook dat eindgebruikers te allen tijde hun werk kunnen blijven doen. Met MKB Werkplek hebben gebruikers de beschikking over de nieuwste versies van de door hen gebruikte software, zodat ze altijd up-to-date zijn. Ze hoeven zich niet meer te bekommeren om softwarelicenties, technische ondersteuning en helpdeskdiensten. Naast de al eerder genoemde beldiensten, internettoegang en e-mailverkeer zijn housing en hosting, de beveiliging van bedrijfsgegevens en de back-up ervan in de streng beveiligde CyberCenters ook vanzelfsprekende ICT-diensten die bij KPN in goede handen zijn. “Dit houdt in dat we alles in huis hebben voor een uitgebreide dienstverlening”, zegt Rustenhoven, “en dat we in staat zijn om die dienstverlening op een heel hoog niveau te leveren.”

Beloftes

KPN heeft zich in korte tijd ontwikkeld van een technologisch gedreven bedrijf naar een klantgerichte organisatie. “Dat vergde enige inspanning”, maakt Rustenhoven duidelijk, “maar we zijn er goed in geslaagd om die ‘turnaround’ succesvol te realiseren.” Dit betekent overigens niet dat het bedrijf op zijn lauweren is gaan rusten. Het is voortdurend bezig zijn dienstverlening uit te breiden en te verbeteren. “We willen het onze klanten zo gemakkelijk mogelijk maken”, legt Rustenhoven uit. “We hebben ze servicebeloftes gedaan en die zullen we dan ook nakomen. ‘Wij helpen u graag’ is niet voor niets de leus die we uitdragen aan de markt. We kunnen deze belofte eenvoudig doen, omdat we de beschikking hebben over het beste netwerk met ruim voldoende capaciteit om aan de groeiende vraag van het bedrijfsleven te voldoen. Evengoed investeren we opnieuw 1 miljard euro aan de uitbreiding van onze netwerkcapaciteit, vooral in snelle glasvezel en mobiele netwerken. Dat is niet de enige investering die we doen. We gaan ook het aantal Business Centers vergroten om nog meer persoonlijke aandacht te kunnen schenken aan onze zakelijke klanten.” In het streven klanten snel een passende oplossing te bieden voor hun zakelijke uitdagingen heeft KPN recentelijk onder andere het Ondernemerspakket voor het MKB en de service Vast Mobiel Totaal voor grootzakelijke klanten ontwikkeld. Dit zijn pakketten waarin diensten geïntegreerd worden aangeboden en waarmee klanten de beschikking krijgen over één contract, één factuur en één aanspreekpunt voor al hun telefonie- en ICT-diensten. Eenvoudiger voor de klant en voor KPN. “Gemak dient de mens”, zegt Rustenhoven, “en we willen dat gemak faciliteren. Om die reden zijn we de dingen anders aan het doen. Kortom, KPN doet ’t gewoon.”