‘We zijn sterker dan ooit’

Schade- en levensverzekeraar Allianz Nederland Groep bedient particulieren, het mkb, grote bedrijven en overheden via het onafhankelijke intermediair met schade- en levensverzekeringen en met vermogensbeheer. Allianz is stabiel en financieel gezond. In de luwte heeft het zijn positie verder verstevigd met unieke producten.

Allianz Nederland ontstond in 2003 uit een fusie van de Zwolsche Algemeene en Royal Nederland. Het bedrijf maakt deel uit van Allianz Group, een van de grootste financiële instellingen ter wereld met meer dan 155.000 medewerkers in ruim 70 landen, waarin 75 miljoen klanten worden bediend. Het Nederlandse hoofdkantoor is gevestigd in Rotterdam, het internationale hoofdkantoor in München.

“Onze startvraag is wat we kunnen doen om onze klant tevreden te maken”, stelt CEO Ron van het Hof. “Daardoor zijn we in eerste instantie gericht op concepten, niet zozeer op producten. Daarbij lopen we voortdurend onze winkel uit om de klant op te zoeken en te kijken naar wat hem bezighoudt. Samen met hem zoeken we naar oplossingen voor de knelpunten die hij ervaart. Twee jaar geleden hebben we bijvoorbeeld met ondernemers gesproken over de pensioenmarkt. Dat heeft vorig jaar geresulteerd in ons flexibele collectief-pensioenproduct Allianz Advantage, waarbij de klant via een webportal een realtime overzicht heeft van zijn pensioen. Werkgevers en financieel adviseurs kunnen zo direct online pensioenen afsluiten en aanpassen. Hiermee hebben we bij de Nederlandse Verzekeringsawards 2010 het Gouden Schild gewonnen voor ‘Pensioenbedrijf van het Jaar 2010’. Onze backoffice heeft namelijk als een van de weinige geen administratieve achterstand. Zo zoekt Allianz naar duurzaam relevante oplossingen.”

De pensioenmarkt zal volgens Van het Hof nog meer veranderen: “Wie dit jaar afstudeert, heeft in de loop van zijn werkzame leven vijftien à twintig werkgevers. Begin je dan met pensioen opbouwen bij je eerste werkgever, of kies je voor een lijfrente of banksparen? Wij spelen in op individuele behoeften met bijvoorbeeld ons modulaire product Allianz Plus, waarin vermogensopbouw en zekerheid hand in hand gaan.” De dynamiek in de pensioenmarkt treedt Allianz positief tegemoet: “Wij zijn er klaar voor, wij gaan die uitdaging graag aan”, stelt Van het Hof. “Pensioendiscussies met klanten hebben wij jaren geleden al gevoerd. Om alle thema’s goed in beeld te hebben, is het belangrijk dat je met elkaar om de tafel gaat zitten. Allianz Group heeft benchmarks en best practices over de hele wereld. Er wordt in Nederland nog maar weinig kennis gedeeld. Dat kan de klant alleen verwachten van een internationaal bedrijf dat alles al een keer heeft meegemaakt. Goede voorbeelden van elders in de wereld kan Allianz in Nederland inzetten. In Duitsland beschikken we over ’s werelds grootste testcentrum voor de auto-industrie, het Zentrum für Technik. De testresultaten geven we door aan de autofabrikanten en de Formule 1-bedrijven, waarmee we al veertig jaar een relatie hebben en waarvoor we ook de safety cars sponsoren. We moeten buiten onze grenzen leren denken. Wat te denken van een Europese schadeverzekering? De meeste automobilisten hebben geen flauw benul van hun rechtspositie over de grens. Bij de segmenten mkb of corporate houdt de aansprakelijkheid van de ondernemer evenmin op bij de grens. En we zijn een exportland pur sang.”

Maatschappelijk verantwoord

Als industriële verzekeraar is Allianz volgens Van het Hof permanent met het milieu bezig, ook in de vorm van preventie en risicomanagement. “We vinden het belangrijk onze expertise over milieu internationaal te bundelen in plaats van per land proberen zelf het wiel uit te vinden. Allianz neemt maatschappelijke verantwoordelijkheid uiterst serieus. Dat blijkt wel uit ons internationale programma Allianz4good, waarin we binnen de Groep duurzaam ondernemen stimuleren en best practices delen met elkaar.”

Advies leidend

“Allianz is in Nederland een van de grootste spelers in de branches Brand en Motorrijtuigen”, aldus Van het Hof. “In Nederland heeft bijna een op de zes autobezitters een verzekering bij Allianz afgesloten. Onze direct writer Allsecur is uitgeroepen tot de beste autoverzekering van Nederland en heeft de Klant is Koning-award gewonnen. Onze ervaring is dat de kwaliteit van het advies voor de klant het allerbelangrijkst is, dan pas het merk en de prijs. Als het advies past bij de situatie van de klant, is hij bereid de prijs te betalen en blijft hij loyaal. We kennen onze klanten en intermediairs en investeren in hen. Dat dit wordt gewaardeerd, zien we terug in de prijzen die we in het afgelopen jaar hebben gewonnen. We zijn in het IG&H National Performance Onderzoek uit de bus gekomen als de hoogst gewaardeerde intermediairverzekeraar en zullen er ook alles aan doen om dit volgend jaar weer te worden.” “De verzekeringsmarkt is in beweging”, besluit Van het Hof. “Het is een vechtmarkt geworden, met 225 schadeverzekeraars, bij wie de lat steeds hoger ligt. Allianz Nederland is sterker dan voorheen en wij hebben er alle vertrouwen in. Kortom, u hoort nog van ons.”

‘We zijn sterker dan ooit’

Recente stories