‘We willen onze internationale footprint verder vergroten’

Burst, digitaal productiebureau voor campagnes, websites en e-commerceplatforms, is volop bezig om steeds meer impact te maken voor haar klanten en de koers uit te zetten naar verdere internationale groei. De cultuur van het bedrijf vormt hierin de spil.

De afgelopen jaren is Burst structureel gegroeid, vertelt Head of Operations Martine de Kock. “Daarom was het nodig om onze waarden aan te scherpen en te herformuleren welke producten we willen maken, voor welke klanten en met welk team.”

 

Ambitie

Hans Maltha, CEO: “Burst heeft een duidelijke positie in de keten gekozen: wij zijn een digitaal productiebureau dat websites, e-commerceplatforms en campagnes verzorgt. We geloven erin om binnen Burst een hyperfocus aan te brengen: wij zijn vakmensen in digitale producten. In zaken als online marketing en consultancy zijn andere partijen beter, dus daar werken we graag mee samen. Daarom hanteren we het devies: advies is gratis, zolang je het zelf maar opschrijft.”

Hij vervolgt: “Voor onze klanten zal online in de toekomst een steeds grotere rol spelen. Om onze klanten goed te kunnen blijven bedienen, zullen we de komende jaren in omvang moeten verdrievoudigen. Niet omdat we per se groot willen zijn, maar omdat we onze klanten de juiste service en producten willen blijven leveren. Ons klantenbestand internationaliseert steeds meer. Nu al komt de helft van onze omzet van buitenlandse klanten, en dat aandeel neemt alleen maar toe. Daarom willen we onze internationale footprint verder vergroten.”

‘Het is belangrijk dat de klant deel uitmaakt van het team’

 

Cultuur

“Bij Burst geloven we in een aantal waarden”, geeft De Kock aan. “Deze waarden liggen ten grondslag aan alles wat we doen binnen Burst en aan hoe ons team eruitziet. Vakmanschap staat bovenaan: onze mensen zijn specialisten en gecertificeerd voor de systemen waar ze mee werken. Dat is een garantie richting onze klanten. Dan flexibiliteit: niet de techniek is leidend, want de systemen waarmee we werken veranderen in de loop van de tijd toch. Bij ons draait het om de manier waarop we bijdragen aan een oplossing voor de klantvraag. We geloven ook in transparantie: binnen Burst en richting onze klanten communiceren we zo helder mogelijk.”

Maltha: “Ons principe is dat we elke beslissing kunnen uitleggen, en als we dat niet kunnen, moeten we er iets aan doen. We delen bijna alle bedrijfscijfers intern, om het team een goed inzicht te geven en betrokken te houden.” De Kock: “Extern werkt dat ook zo. Met de projecttools die wij hanteren kan de klant letterlijk meekijken.” Jeroen van den Berg, Head of Production, vult aan: “We werken in een open keuken.”

De vierde waarde is gelijkwaardigheid, vertelt De Kock. “We zitten graag met de klant aan tafel en denken kritisch met hem mee.” Maltha: “Het online klimaat verandert vrijwel dagelijks. Daarom is het belangrijk dat de klant deel uitmaakt van het team en kan volgen hoe wij op die veranderingen inspelen.”

Tot slot is ondernemerschap een belangrijke waarde voor Burst, aldus De Kock. “Iedereen die bij ons werkt, is gespitst op de mogelijkheden die er zijn en doet daar iets mee. Of het nu gaat om mogelijkheden voor Burst of voor de klant. En een stagiair is hier niet minder belangrijk dan een doorgewinterde Burster. Iedereen moet die drive naar ondernemerschap in zich hebben. Heb je een goed idee: doe een voorstel en realiseer het.”

Agile

Hoe die waarden in de praktijk werken, legt Van den Berg uit. “De term ‘system integrator’ is voor ons vakgebied steeds relevanter”, vertelt hij. “We verweven de best beschikbare en bewezen succesvolle opensourcesystemen om de boodschap van de klant online te vertalen naar een platform. Steeds vaker is dat een centraal platform waar meerdere markten mee worden bediend. Ook onlinecampagnes zijn steeds meer internationaal georiënteerd, zoals voor grote klanten als Mentos en Hero. Daardoor hebben we binnen en buiten Nederland meer impact. We outsourcen niets: alles wordt inhouse gemaakt. Onze toegevoegde waarde bestaat eruit dat we boven op die standaardoplossingen ons vakmanschap leggen.”

Van den Berg vervolgt: “Een ander USP is onze manier van samenwerken. We proberen dicht tegen de klant aan te kruipen, al of niet samen met het reclamebureau. Vroeger maakten we eenmalig een website voor een klant, die gemiddeld drie jaar meeging en dan compleet opnieuw gebouwd moest worden. Nu maken we eenmalig een product en ontwikkelen dat op een agile manier continu door. Maandelijks, soms zelfs wekelijks, spelen we samen met de klant in op technologische ontwikkelingen en veranderingen in de lokale en globale markt. Op de lange termijn werkt dit kostenbesparend en omzetverhogend.”

Van den Berg: “Behalve in onze kantoren in Amsterdam en Rotterdam werken we ook bij klanten op kantoor. Zij vinden het prettig als we naast hen gaan zitten, met name na een eerste oplevering.” De Kock zegt: “Voor ons team is dat ook prettig. Het maakt duidelijker wie de klant is en voor wie we impact proberen te maken.”

Recruitment is volgens Maltha nog wel een uitdaging. “Zeker gezien de huidige ‘war on talent’. Een aantal vacatures staat permanent open. Maar we blijven kritisch; sollicitanten moeten onze waarden onderschrijven. We zoeken liever wat langer door dan dat we iemand in huis halen die niet goed bij ons past.”

‘We willen onze internationale footprint verder vergroten’

Recente stories