‘We moeten af van dat grijze-muisimago!’

Testnet mag zijn kennis, kunde en ervaring beter laten zien, stelt algemeen directeur Lasmar van der Waals. Het is tenslotte een van de eerste affiliate netwerken van Nederland. Daartoe staan enkele veranderingen op stapel, zoals een nieuwe naam: ‘iffiliate’ performance based network.

Testnet is een van de pakweg twintig affiliate netwerken die in Nederland actief zijn, en een van de langst gevestigde namen, vertelt Lasmar van der Waals. “Het begon in 1998 als een bedrijf dat samples en productmonsters aanbood op internet. Vandaar de naam. Sindsdien heeft het zich ontwikkeld tot een affiliate netwerk met een sterke focus op channels. Dat blijkt onder meer uit het feit dat Testnet al jaren als een van de beste scoort in de categorie Affiliate & Leads van de Emerce Top 100. In 2008 en 2009 behaalde het bedrijf twee keer op rij de eerste plaats.”

Van der Waals trad begin vorig jaar aan als commercieel directeur, met als taak Testnet meer op de kaart te zetten als commerciële organisatie. Sinds mei jongstleden heeft eigenaar Media Nova Van der Waals benoemd tot algemeen directeur. “Testnet is bewust altijd een nichespeler gebleven”, vertelt hij. “Het is heel belangrijk om een klein bedrijf als dit kostenefficiënt te organiseren. Dat gaat met kleine stapjes tegelijk. Je kunt niet sneller gaan dan de zwakste schakel, en soms ben ik dat zelf. De crisis maakt het ons ook niet bepaald gemakkelijk, al groeien we in een krimpende markt. Onze groei is mede te danken aan de meetbaarheid van de resultaten, de hoge ROI, de kracht van onze channels, een hoog kennisniveau intern en het principe van no cure, no pay, ofwel performance based adverteren. We hebben alle verschillende disciplines ondergebracht bij afzonderlijke afdelingen, zoals sales, de affiliate desk (relatiebeheer) en technische ondersteuning. Ik heb echt geluk gehad met onze medewerkers. Hun verantwoordelijkheidsgevoel, kennis en betrokkenheid zijn enorm. Zij bepalen het succes van het bedrijf.”

Channelgerichte structuur

“Geleidelijk aan is er synergie ontstaan tussen de zusterbedrijven binnen Media Nova, Zideo en Mama en Zo”, vertelt Van der Waals. “We delen onze kennis over de markt, bespreken kansen en bedreigingen en zitten samen aan tafel bij strategische partners en relaties. Zo versterken wij elkaar. We hebben het afgelopen jaar voor Testnet een nieuwe onderscheidende structuur op poten gezet, gericht op channels, ofwel doelgroepen. We werken al jarenlang samen met de grotere publishers die goed zijn binnen een aantal channels, zoals jonge gezinnen, eropuit/reizen, retail, finance, FMCG en wonen.”

Het managen van campagnes is heel belangrijk, stelt Van der Waals. “Dat gebeurde tot begin 2011 eigenlijk te weinig door Testnet. Onze klanten kunnen sowieso op elk willekeurig moment via onze backoffice de resultaten van hun campagne(s) online volgen. Bovendien sturen we wekelijks een zogeheten snapshot van de stand van zaken en zo nodig geven we daarbij aan wat we anders gaan doen om het beste eindresultaat te behalen. Voor ons zal 2012 dan ook in het teken staan van verdere professionalisering, met een nieuwe werkwijze. Dat brengen we tot uitdrukking met onder andere een nieuwe naam en bijbehorende site.”

‘iffiliate’ performance based network

“Toen ik werd benoemd tot commercieel directeur bij Testnet Online Advertising,” zegt Van der Waals, “was het eerste wat ik over het bedrijf hoorde dat het een grijze muis is. Je hoort ze niet, je ziet ze niet, maar ze zijn er wel degelijk. Juist doordat een van de kernactiviteiten van Media Nova social media is, zal hier in 2012 veel aandacht aan besteed worden. We moeten nodig af van dat grijze-muisimago. We doen immers al dertien jaar zaken en beschikken over veel kennis en knowhow. Hoog tijd om dit beter aan de markt te laten zien en optimaal te profiteren van onze flexibiliteit, kennis en ervaring. We profileren ons als fullservicebureau; we zijn op affiliategebied van alle markten thuis. Van de opmaak van banners tot het bouwen van landingpages. We hebben inmiddels een open netwerk. A-merkklanten willen weten op welke sites en welk netwerk de campagne draait. Onlinevideo is een groeimarkt. We hebben inmiddels in samenwerking met ons zusterbedrijf Zideo met succes de eerste videocampagnes gedraaid. Daarnaast wordt het inzetten van social media een van de grote veranderingen in 2012. Om onze kennisbijdrage aan mediabureaus, creatieve bureaus en adverteerders rechtstreeks duidelijk te maken, zullen we ons moeten profileren op het socialmediaplatform. Dit gaat gebeuren met onder andere een nieuwe naam – ‘iffiliate’ performance based network – een nieuwe website en channelgerichte structuur.”

Van der Waals besluit: “We zijn enorm trots dat we wederom zijn geselecteerd door de Emerce Top 100, maar het is óók verdiend, gezien onze ruim 350 actieve campagnes, 6000 aangesloten websites en partners met een zeer hoog bereik. We zijn de preferred supplier van een aantal grote partijen. Denk aan de NS, De Mandemakers Groep en PostNL in Nederland. De uitverkiezing door de Emerce Top 100 tot een van de beste affiliate bedrijven is een teken dat we met Testnet Online Advertising/‘iffiliate’ performance based network op de goede weg zitten. Ik zie voor 2012 veel mooie uitdagingen en kansen.”

‘We moeten af van dat grijze-muisimago!’

Recente stories