Sitecore, een vooraanstaande naam op het gebied van digital experience, heeft de afgelopen jaren een ingrijpende transformatie doorgemaakt. Was hun platform voorheen een integrale oplossing met optionele modules, inmiddels hebben ze een ‘composable DXP’, zoals dat heet, met optimale flexibiliteit voor developer en gebruiker.
Van content tot commerce
“Klanten willen niet meer per definitie vastzitten aan een compleet systeem van één leverancier”, vertelt Daco Lak, Regional Vice President Benelux bij Sitecore. “We hebben ons platform daarom opnieuw ontworpen en omgebouwd tot een volledig modulair SaaS, API-first en headless platform, waardoor we nu een composable DXP bieden. In gewoon Nederlands betekent dit dat een klant bij ons terechtkan voor hun complete contentoperatie en klant-engagement, waarbij we de digitale ervaringen van consumenten in realtime kunnen personaliseren en aan alle e-commercewensen kunnen voldoen. Van content tot commerce dus, geoptimaliseerd voor de specifieke situatie van een organisatie.”
‘Klanten willen niet meer vastzitten aan een compleet systeem van één leverancier’
Naadloze samenwerking
Het platform van Sitecore bestaat uit drie ‘clouds’: Content Cloud, Engagement Cloud en Commerce Cloud. In de Content Cloud bieden ze diensten aan zoals digital asset management, contentmanagementsystemen en content operations. In de Engagement Cloud ligt de focus op zaken als customer data platforms, personalisation, experimentation en AB-testing. “De laatste cloud dekt e-commerce-oplossingen voor b2c, b2b en marketplaces”, zegt Sultan Semlali, Sitecores Head of Customer Transformation. “Organisaties zijn niet op zoek naar meer technologie en langdurige projecten, maar naar betere ervaringen voor hun eindklanten. Daarom ligt onze focus op snelheid, flexibiliteit en innovatie. Als eerste composable DXP op de markt bieden we SaaS-oplossingen die uitstekend samenwerken met oplossingen van andere leveranciers. Onze missie is om de ‘friendly neighbour’ te zijn van elke marketingstack.”
Wel zo makkelijk als een klant zijn eigen stack wil bouwen, met modules en elementen van diverse leveranciers. Sultan: “Natuurlijk kunnen wij de klant met ons composable platform over de hele linie helpen, maar we kunnen ook op specifieke onderdelen bijspringen. Zo helpen wij onze klanten om snel waarde te genereren uit de digitale ervaringen van hun eindklanten.”
Van content tot commerce
- Emerce 100-2023
- Vincent Weggemans
- Charles Poorter
- Download artikel