De vraag naar Microsoft-dienstverlening neemt een vlucht. Niet alleen voor administratieve processen vanuit ERP en CRM, maar vooral ook voor integrale Microsoft-cloudgerelateerde oplossingen en toepassingen voor data & AI. Sake Algra, Managing Director HSO Nederland: “We hebben diepgaande kennis van Microsoft-applicaties, maar onze kracht is hoe je deze technologie zo veel mogelijk te gelde maakt voor de klant.”
Bob de Jong, Operations Director Motion10, vult aan: “Belangrijk daarbij is onze meerwaarde voor bedrijven die digitaal gaan innoveren. Klanten willen bijvoorbeeld op slimme wijze diensten via digitale portalen aanbieden. Vrijwel elk bedrijf heeft een digitale strategie ontwikkeld en maakt gebruik van MS-technologie. Door de unieke combinatie kunnen we snel resultaten boeken voor bedrijven. We kunnen ‘all the rooms in the house’ bedienen. Dat maakt ons als Microsoft-partner extra interessant.”
Digitale Microsoft-oplossingen
“Door de globale economische ontwikkelingen stijgen productie- en transportkosten. Veel bedrijven willen de doorlooptijd van hun producten verkleinen (minder voorraden), terwijl tal van retailers hun klanten meer maatwerk via online aankopen willen bieden”, legt Algra uit. “Met onze specifieke marktoplossingen spelen we daarop in. We constateren tevens een sterke groei in duurzaamheid. Zo helpen we steeds meer klanten met heldere rapportages over hun CO2-footprint. En vergeet niet de toenemende vraag naar automatisering van processen door de arbeidsmarktkrapte.” Veel klanten groeien ook snel of gaan internationaal opereren, waardoor standaardisatiewensen toenemen. Volgens De Jong draait het om de noodzaak tot digitale vernieuwing. “Gaan organisaties niet mee met de ontwikkelingen, dan komt hun marktpositie in gevaar.”
‘We kunnen all the rooms in the house bedienen en boeken snel resultaat’
Cloud-dataplatformen
Bedrijven moeten steeds flexibeler zijn. De belangstelling voor cloud-dataplatformen neemt zo toe. Algra: “Groot voordeel is het sneller schakelen en makkelijker ontwikkelen van functionaliteiten.” Deze markt groeit snel; de mogelijkheden lijken eindeloos. Datagedreven werken kent wereldwijde belangstelling, volgens De Jong. “Centraal staat integratie van data en verbinding van applicaties en systemen, ook met niet-Microsoft-technologie. Belangrijk is om alle bijeengebrachte data, met grip op de kwaliteit ervan, op de juiste manier te interpreteren. Zo kan het management betere besluiten nemen. Dit leidt dikwijls tot kostenverlaging en efficiëntieverbetering. Als cloudspecialist, met begeleiding van het verandertraject bij de klant, versnellen wij de digitale transformatie.”
Naast een vaak snellere dataverwerking leveren cloudplatformen (grote) tijdwinst op. Denk aan een verkorte time-to-market van productintroducties of snellere uitvoering van marketingacties. Door in de MS-cloud te werken, hoeven bedrijven geen hardware aan te schaffen. Ook is het mogelijk om een productielocatie in een ander werelddeel op afstand via de cloud geheel te ondersteunen. Zo is lokaal minder kennis nodig. “We hebben experts in dienst die betrouwbare kosten-batenanalyses voor onze klanten kunnen maken”, stelt Algra tevreden vast. Door low-codeplatformen zijn data snel om te zetten in functionaliteiten. Motion10 voorziet hierin via SolutionWise, een team van ervaren outsystems low-codespecialisten.
Mensen als USP
Betrokkenheid vormt een belangrijke HSO-waarde. “Wij hebben twee relevante bloedgroepen, een mooie combinatie van technische vaardigheden en mensen die de taal van onze klant spreken. Omdat wij de dienstverlening van Microsoft van a tot z ondersteunen (ERP, CRM, cloud en data & AI), verwacht de klant van ons een visie op de nieuwste MS-technologieën. Daarom besteden wij continu aandacht aan het uitdagen van onze medewerkers”, motiveert Algra. “Daarbij hoort ook vertaling van de technologie naar de mogelijkheden voor de klant”, zegt De Jong. “Basis vormt het denken vanuit architectuur. Onze topspecialisten, met een sterke passie voor Microsoft, denken actief mee over verbeteringen.” De ménsen maken het verschil.
Door zijn snelle groei heeft HSO ook steeds meer jonge mensen in dienst voor wie zingeving belangrijker is. Algra: “Ze willen weten waarom de klant ergens voor kiest, wat het de klant kan opleveren en wat de maatschappelijke betekenis is. Daarbij past een prettige werkomgeving én aandacht voor professionele ontwikkeling, afgestemd per individu.”
HSO Nederland telt 400 medewerkers en Motion10 170. Totaal heeft HSO 2800 medewerkers in 15 landen en home-offices in Europa, Noord-Amerika en Azië. In Amsterdam opereert een internationale unit voor landen zonder kantoor.
Motion10 is sinds november 2022 onderdeel van HSO. Deze combinatie – dé nummer 1 in retail en
manufacturing – bezit ook belangrijke posities in professional services, finance, bouw, installatie, overheid en onderwijs. “Met hoogwaardige en betrouwbare Microsoft-technologie maken we als één partij (internationale) bedrijven volledig gereed voor hun doelstellingen in de komende tien jaar.”
- MT500-2023
- Harry van Brandenburg
- Sebastiaan Westerweel
- Download artikel